Pokémon Detective Pikachu (2019)

Recensie Pokémon Detective Pikachu CinemagazineRegie: Rob Letterman | 106 minuten | actie, avontuur | Acteurs: Ryan Reynolds, Justice Smith, Kathryn Newton, Bill Nighy, Ken Watanabe, Chris Geere, Suki Waterhouse, Josette Simon, Alejandro De Mesa, Rita Ora, Karan Soni, Max Fincham

Als ‘Pokémon Detective Pikachu’ ons iets leert, is dat je dankzij een geniale marketingcampagne veel kunt bereiken. Door de gevatte Ryan ‘Deadpool’ Reynolds aan de schattige Pikachu te koppelen, ontstaat een even opvallende als aansprekende combinatie. De praatgrage en caffeïneverslaafde Pokemon stal de show in talloze trailers. Over het verhaal of de bijdrage van andere personages was minder bekend. Maar is een goede casting afdoende voor een avondvullende speelfilm?

In ‘Pokémon Detective Pikachu’ draait het om Tim Goodman (Justice Smith). Deze ietwat eenzame en introverte jongen komt in aanraking met Pikachu (Reynolds) als hij op zoek gaat naar zijn doodgewaande vader. Tijdens deze speurtocht ontmoet het duo talloze Pokemons en ontmoet het tweetal journaliste Lucy (Kathryn Newton). Gezamenlijk ontdekken ze dat er schimmige zaken plaatsvinden die de relatie tussen mensen en Pokémons op scherp zetten.

Uiteraard is ‘Pokémon Detective Pikachu’ de film van Reynolds. De scherpe one liners die uit de mond van de gele Pokémon komen zijn grappig voor jong en oud. Zo worden er slimme verwijzingen naar coke gemaakt en zijn sommige grappen echte doordenkers. Voor de kleinere kijkers valt er ook een hoop te beleven, omdat er talloze bontgekleurde Pokémon voorbij komen. De film ziet er keurig en kleurig uit. Naast Reynolds valt ook Smith op. De jongvolwassene met daddy-issues wordt verrassend menselijk en respectvol geportretteerd. Smith zorgt voor de emotionele laag in deze film die soms behoorlijk zwaarmoedig is.

Pikachu zorgt voor de nodige lucht, maar Smiths personage levert een aantal zwaardere momenten op. Zijn zoektocht naar geluk en zingeving gaat dieper dan een paar nukkige buien. Voor een film die gericht is op kinderen, zorgt dat bij vlagen voor een behoorlijk sombere sfeer. De balans lijkt soms zoek te zijn. Is ‘Pokémon Detective Pikachu’ een comedy of een drama? Het detective-deel valt te verwaarlozen dus een whodunnit is dit niet. Een ander minpunt naar de onevenwichtige vertelwijze is de rol van Newton. Lucy is een irritant personage dat qua kinderlijkheid sterk contrasteert met de serieuzere rol van Smith.

Wat rest is een aardige gameverfilming die zijn momenten heeft. Soms is dit oprecht een grappige film en af en toe weet deze productie de gevoelige snaar te raken. Temper je verwachtingen, zodat je niet op een dijenkletser rekent en je zult verrast worden door deze bijzondere film.

Bioscooprelease: 8 mei 2019