Pom Wonderful Presents: The Greatest Movie Ever Sold – The Greatest Movie Ever Sold (2011)

Regie: Morgan Spurlock | 90 minuten | documentaire

Morgan Spurlock is de man die zich gedurende 30 dagen bij McDonalds volvrat met fastfood. Hij deed dit als onderzoek naar de ongezonde effecten van de snelle hap. Alsof we dat nog niet wisten. Het leverde in elk geval de amusante maar ook volstrekt nutteloze documentaire ‘Super Size Me’ op. Spurlock werd voor zijn vreetbuien beloond met een Directors Award op het toonaangevende Sundance Film Festival. Voor zijn nieuwste docu duikt hij in de wereld van marketing en reclame. Voor Spurlock is dit spelen in zijn achtertuin. Hij woont namelijk in een land waar je als consument platgewalst wordt door advertenties. Iemand merkt ergens terecht op dat er alleen in de slaap geen verkoopstimulering is. En zelfs dat is niet helemaal waar. In ‘Pom Wonderful Presents: The Greatest Movie Ever Sold’ onderzoekt hij het fenomeen van Product Placement. Dit is een soort van sluikreclame die gebruikt wordt in films of series.

De blockbuster ‘Iron Man’ profiteerde van een achttal commerciële partners die hun product op slinkse wijze in de prent smokkelde. Zo kan Tony Stark bijvoorbeeld in een erg aantrekkelijke auto rondtoeren. Of dacht u dat dit allemaal toeval was? De Amerikaan benadert het onderwerp op een erg slimme manier. Hij besluit om zijn hele film op deze manier te laten financieren. Tijdens zijn opdracht stuit hij aanvankelijk op nogal wat scepticisme. De naam van de documentairemaker blijkt nogal controversieel. Maar de man is erg rad van tong en met het nodige lef zet hij door. Zijn inspanningen lonen uiteindelijk dan toch. De bedrijven happen toe en zorgen voor het budget. Voor Spurlock is dit het sein om ongegeneerd en dat moeten we toegeven, op een grappige manier reclame te maken voor allerlei producten. Spurlock is een geboren entertainer. Dat blijkt al uit de presentaties die hij geeft voor potentiële vennoten. Met veel gevoel voor show plakt hij zijn documentaire aan elkaar.

‘The Greatest Movie Ever Sold’ kijkt dan ook erg vlot weg. Het meest interessante moment blijft echter het bezoek aan de Braziliaanse stad São Paulo, waar het bestuur besloten heeft om alle billboards uit het straatbeeld te verwijderen. Het zorgt voor memorabele plaatjes van een propere betonnen omgeving. Maar Spurlock vangt er te weinig mee aan. Net zoals de nietszeggende praatjes van Quentin Tarantino, JJ Abrams en Peter Berg weinig toevoegen. Als puur vermaak is deze documentaire een schot in de roos. Als diepgravend onderzoek wordt het doel finaal gemist. Het blijft een wuft en langgerekt geheel dat soms meer lijkt op een reclamefilmpje. Voor wie de titel niet helemaal begrijpt: POM Wonderful is een sapje gemaakt van granaatappels. Nu ook te vinden in de koelvakken van Albert Heijn. Zo, hebben we nog even wat promotie kunnen maken. Recensenten moeten toch ook kunnen eten nietwaar?

Jochem Geelen