Pommes frites (2013)

Regie: Balder Westein | 2:21 minuten | korte film, animatie | Originele stemmencast: Jochem Myjer

‘Pommes frites’ speelt zich af op een gure avond in november ergens in een dorpje in Nederland. Drie kinderen proberen dapper nog iets van de avond te maken. Het is Sint Maarten, en ze zijn vol goede moed op pad gegaan met een lampionnetje en een zakje voor snoep. Maar overal krijgen ze de deur voor hun gezicht dicht gegooid. Ondertussen, op de dijk aan het eind van de straat, staat Joop van Joop Snacks patat te verkopen. Er is in dit hondeweer toch één klant, die van de gelegenheid gebruik maakt om én zijn viervoeter uit te laten en iets te eten te kopen bij het gammele kraampje. Hoewel het onmogelijk lijkt dat deze twee losstaande verhaallijntjes bij elkaar komen, speelt de wind met het lot en dat heeft wel een heel bijzonder gevolg.

Het door Balder Westein (animator voor ‘Brammetje Baas’) en animatiestudio il Luster in Utrecht gemaakte korte filmpje is gemaakt met stop motion techniek. De figuurtjes zien er geweldig uit (frietbakker Jopie bijvoorbeeld is naar verluidt een mix van Herman den Blijker en een aardappel) en het typisch Hollandse straatje staat vol met prachtig uitziende huisjes. Niets dan respect voor het vele werk dat hieraan vooraf ging! Dat ‘Pommes frites’ ook nog eens een afloop heeft die echt niemand ziet aankomen, is alleen maar mooi mee genomen. Erg leuk bedacht. Ten slotte verdient ook Jochem Myjer een vermelding: hij deed alle – zeer uiteenlopende – stemmen. Knap!

‘Pommes frites’ wordt in het kader van Ultrakort vertoond als voorprogramma van ‘The Hunger Games: Catching Fire’. Eerder was het filmpje al te zien tijdens het Nederlands Film Festival en Klik! Animatie Film Festival.

Bioscooprelease: 20 november 2013