Pooh’s Heffalump Halloween Movie – Poeh’s Lollifanten Halloween (2005)

Regie: Saul Blinkoff, Elliot M. Bour | 63 minuten | animatie, familie | Originele stemmencast: Kyle Stanger, Nikita Hopkins, Jim Cummings, John Fiedler, Ken Samsom, Michael Gough

Halloween: Skeletten, geesten, heksen, duivels, ze dolen allemaal rond op de engste avond van het jaar. Het is donker en kil. De wind giert om het huis, zodat de takken van de bomen tegen het raam tikken. De regen klettert tegen de ramen en binnen knappert het haardvuur. Er wordt op de deur geklopt en piepend gaat deze open. “TRICK OR TREAT!” wordt er geschreeuwd.

De dvd ‘Poeh’s Lollifanten Halloween’ komt precies op tijd uit voor Halloween, een van oorsprong Amerikaans feest, dat langzaam in Nederland ook voet aan de grond krijgt. Halloween is een feest dat op 31 oktober gevierd wordt, en waarbij kinderen langs de deuren gaan ’trick or treating’ (hetgeen neerkomt op snoep collecteren). In het Honderd Bunder Bos is het ook Halloween, en wel de eerste die Lollie meemaakt. Zijn vriendje Roe is door het dolle heen, want het wordt de leukste Halloween ooit. Ze verzamelen zich allemaal in het huis van Knorretje om Halloween te vieren: Winnie de Poeh, Teigetje, Roe, Ieoor, Konijn, Knorretje zelf en Lollie. Maar Teigetje vertelt het verhaal van de Grote Gruwel (in het Engels de Gobloon geheten), waardoor Lollie niet meer durft. Net als hij schoorvoetend toegeeft dat hij het feest toch wel mee wil vieren, blijkt dat Poeh al het snoep heeft opgegeten. Geen snoep, geen Halloween, dus er is een probleem. Roe bedenkt dat ze de Grote Gruwel moeten vangen, dan mogen ze immers een wens doen, heeft Teigetje net verteld! Lollie gaat met zijn vriendje mee, al is hij nog steeds erg angstig.

Om Lollie minder bang te maken vertelt Roe een waargebeurd verhaal over de Halloween van een paar jaren terug, toen Knorretje erg bang was. Hierdoor is de film eigenlijk een raamvertelling, met een verhaal in een verhaal. Het midden van de film, dat gaat over de Halloween waarbij Knorretje te bang was om mee te doen, is eigenlijk een reeds bestaande aflevering van een serie, ‘Boo to You Too! Winnie the Pooh’, uit 1996. De serie is in Nederland echter niet uitgezonden, zodat het toch een gloednieuw avontuur is voor de kinderen.

Doordat Roe en Lollie de hoofdrollen spelen, is het een film geworden die voornamelijk op kleuters gericht is. Maar ook de wat oudere kinderen én hun ouders zullen best plezier beleven aan ‘Poeh’s Lollifanten Halloween’. De overige karakters komen immers in het middendeel ruim aan bod. Voor de allerkleinsten is het verhaal zelfs misschien iets te spannend, maar gelukkig komt op het eind alles goed en vieren de vriendjes uit het Honderd Bunder Bos Halloween. Disney’s Winnie de Poeh is in welke vorm dan ook een succes bij kinderen en deze dvd is daarop geen uitzondering!