Popstar: Never Stop Never Stopping (2016)

Regie: Akiva Schaffer, Jorma Taccone | 86 minuten | komedie, muziek | Acteurs: Andy Samberg, Jorma Taccone, Akiva Schaffer, Sarah Silverman, Tim Meadows, Maya Rudolph, Joan Cusack, Imogen Poots, Chris Redd, Edgar Blackmon, James Buckley, Evan Fine, Max Jenkins, Elliott Smith, Ahmir-Khalib Thompson, Carrie Underwood, Nas, Usher Raymond, 50 Cent, Nicholas Azarian, Ringo Starr, Simon Cowell, Adam Levine, Akon, Mariah Carey, Ashley Moore, Danny Strong, Pink, Big Boy, D.J. Khaled, Rakim Mayers, Kevin Nealon, Mario Lopez, Will Arnett, Bill Hader, Joanna Newson, RZA, Pharrell Williams, Seal, Jimmy Fallon, Martin Sheen, Will Forte, Snoop Dogg, ‘Weird Al’ Yankovic, Michael Bolton

Conner4Real is een popidool, een rapper die met zijn twee goede jeugdvrienden in zijn late tienerjaren Style Boyz vormden. Sinds hij een solocarrière verkoos boven het delen van de spotlights met Owen en Lawrence, is zijn populariteit alleen maar gestegen. De twee vrienden reageerden daar verschillend op: Owen is nog altijd lid van Conners entourage, en fungeert als DJ (lees: veredelde iPod-knopjesdrukker), maar Lawrence heeft zich verbitterd als neohippie teruggetrokken op een afgelegen ranch, waar hij geitjes fokt en houtsnijkunst bedrijft. Maar dan blijkt Conners tweede album niet het succes te zijn, waarop gerekend werd.

‘Popstar: Never Stop Never Stopping’ is een mockumentary van de heren van The Lonely Island, een komedietrio dat gevormd wordt door Akiva Schaffer, Andy Samberg en Jorma Taccone. Andy speelt de Popstar uit de titel, Jorma is Owen en Akiva speelt de rol van Lawrence. De twee laatsten hebben de film geregisseerd en het scenario komt van alle drie. Wie bekend is met de sketches en muziek van het trio, zal ‘Popstar: Never Stop Never Stopping’ niet verrassen, deze speelfilm is de perfecte kapstok om hun parodieën aan op te hangen. De muziekindustrie wordt op de hak genomen, waarbij artiesten, managers en andere hielenlikkers heerlijk belachelijk worden gemaakt. Dat uit zich in de rare fratsen van Conner, de idiote (maar goed geschreven) teksten en de moeite die gedaan wordt om zijn carrière in goede banen te leiden (lees: meer geld in het laatje te brengen dan de dag ervoor). Maar ook in de real-life cameo’s die beweren hoe groot de invloed is van de Style Boyz en Conner4Real. Je gaat ze bijna geloven.

De grappen zijn bijna niet te bij te houden, in zo’n hoog tempo worden ze op je afgevuurd, dus logisch dat er een aantal doel treffen. ’Popstar: Never Stop Never Stopping’ is kort genoeg om boeiend te blijven, maar voor het verhaal hoef je de film niet te kijken, dat is uitgekauwd en voorspelbaar. Kijk het voor de afzonderlijke komische hoogtepunten én voor de talloze cameo’s (Seal, Pink, Usher, Pharrell Williams, Adam Levine).

DVD-release: 26 oktober 2016