Porto (2016)

Recensie Porto CinemagazineRegie: Gabe Klinger | 76 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Anton Yelchin, Lucie Lucas, Paulo Calatré, Françoise Lebrun, Florie Auclerc-Vialens, Diana de Sousa, Rita Pinheiro, Aude Pépin

Jake (Anton Yelchin) en Mati (Lucie Lucas) zien elkaar voor het eerst bij een archeologische opgraving, daarna die dag in de trein, op het station en tenslotte in een restaurant. Het kan niet anders dan het lot zijn: ze zijn tot elkaar voorbestemd. Ze trekken de rest van de avond samen op, bedrijven en bezweren elkaar de liefde. Voor eeuwig. Maar al snel in ‘Porto’, het speelfilmdebuut van Gabe Klinger, besef je dat dat eeuwig wel met een flinke korrel zout genomen kan worden.

Door te spelen met verschillende filmopname-technieken, Super 8, 16mm en 35mm, laat Klinger de verschillende perspectieven van deze korte, maar hevige liefdesgeschiedenis, zien. We zien het verhaal van hun ontmoeting eerst door de ogen én in de herinneringen van Jake, daarna krijgen we Mati’s verhaal te zien, niet alleen hoe zij die intense ontmoeting ervaren heeft, maar ook hoe het – jaren later – met haar gaat. Je krijgt zo steeds meer informatie en gaat de voorgaande fragmenten daardoor anders interpreteren. Het laatste gedeelte van de film wordt besteed aan het gezamenlijke verhaal.

‘Porto’ speelt zich af in de gelijknamige stad in Portugal (de tweede stad na Lissabon) en heeft daarmee een fijne sfeer. De stad is evengoed een personage in de film als Jake en Mati dat zijn en doet de stedentrippers in het publiek verlangen naar avondwandelingen langs de rivier of op ontdekkingstocht gaan door de smalle steegjes van het oude stadscentrum. Ster van de film is echter Anton Yelchin, van wie het maar moeilijk is je ogen af te houden. Met de wetenschap in je achterhoofd dat dit een van zijn laatste rollen is, is het des te pijnlijker om hem te zien acteren op de toppen van zijn kunnen. Elke vezel van zijn lichaam acteert, elke oogopslag spreekt boekdelen, wat prettig is, aangezien de dialogen niet zo heel veel verraden. Vlak echter ook zijn tegenspeelster Lucie Lucas niet uit, die met haar warme glimlach je hart doet smelten en net zo overtuigend als Yelchin de verschillende levensfasen van haar personage duidelijk weet te maken.

Ondanks wat tekortkomingen – het middelste gedeelte van de film heeft wat tempoproblemen en de vrije interpretatie van het tragisch-romantische verhaal zal niet elke kijker kunnen bekoren – heeft Klinger met ‘Porto’ een sterk speelfilmdebuut gemaakt dat vooralsnog vooral te boek zal gaan als Yelchins zwanenzang, maar afgaande op het beloftevolle talent van de filmmaker later ongetwijfeld vooral met zijn eigen naam verbonden zal zijn.

Bioscooprelease: 27 juli 2017