Poseidon (2006)

Regie: Wolfgang Petersen | 98 minuten | actie, drama, thriller, avontuur | Acteurs: Josh Lucas, Kurt Russell, Jacinda Barrett, Richard Dreyfuss, Jimmy Bennett, Emmy Rossum, Mike Vogel, Mia Maestro, Andre Braugher, Kevin Dillon, Freddy Rodriguez, Kirk B.R. Woller, Kelly McNair, Stacy Ferguson, Gabriel Jarret

In het openingsshot wordt het cruiseschip ‘Poseidon’ van alle kanten spectaculair in beeld gebracht, door de regisseur opgediend als een bijzonder gerecht. Vervolgens worden de belangrijkste personages geïntroduceerd zoals dat vroeger ook aan het begin van elke aflevering van de televisieserie ‘The Love Boat’ gebeurde: hun problemen, liefdes, familie en verleden. De muziek geeft als een spreekstalmeester aan dat er veel spannends staat te gebeuren en dan kan het spektakel beginnen.

Terwijl op de verschillende dekken mensen elkaar gelukkig nieuwjaar wensen, probeert de bemanning op de brug door middel van een wanhopige manoeuvre de aanzwellende ‘rogue wave’ te ontwijken of in ieder geval de klap minder groot te maken. Maar het is tevergeefs en het schip komt ondersteboven in het water te liggen. Mensen vallen van de vloeren naar de plafonds, branden breken uit en elektriciteitskabels schieten los met alle gevolgen van dien. Overal zijn er ontploffingen, rondvliegende voorwerpen verwoesten alles op hun weg en het water neemt waar het kan bezit van het schip.

Direct nadat de ramp zich heeft voltrokken, besluit Dylan (Josh Lucas) om te proberen via de scheepsschroeven een weg naar buiten te vinden. De kapitein daarentegen sust de menigte overlevenden door te zeggen dat er GPS bakens zijn uitgezet en dat er binnen de kortste keren hulp zal zijn. Hij verbiedt Dylan om te vertrekken, maar die trekt zich daar niets van aan. Maggie (Jacinda Barrett) aarzelt om mee te gaan, maar de opmerking van Richard Nelson (Richard Dreyfuss) dat hij als architect weet dat dit soort schepen niet lang blijft drijven in deze ongebruikelijke positie, trekt haar over de streep. Waarom ze meer belang hecht aan de woorden van een architect dan aan die van de kapitein, die toch de professional is, weet alleen zij.

De film zou kunnen gaan over hoe mensen zich gedragen of misdragen in levensbedreigende situaties, maar dat blijft een beetje aan de oppervlakte. Zeker, het is shockerend dat Nelson de ober, die hij vlak daarvoor nog zo liefkozend heeft toegesproken, van zich aftrapt en daarmee de dood instuurt, alleen maar om zichzelf te redden. Waarom hij zich daarna wel vol liefde over Elena (Mía Maestro) ontfermt en zelfs zijn leven voor haar waagt blijft onduidelijk.

Het acteerwerk is aardig en Kurt Russell always delivers, maar dat maakt gek genoeg niet uit. De hoofdrol is weggelegd voor het voortdurend dreigend aanwezige water dat nu eens met kracht en geweld toeslaat, dan weer zijn slachtoffers besluipt, maar dat paradoxaal genoeg ook de helpende hand zou kunnen bieden in een van de vele benarde situaties.

‘Poseidon’ is een lekkere, spannende film met ongelooflijk spectaculaire beelden. Zelfs de zalen vol met lijken en de trieste puinhopen van het luxe cruiseschip zijn als fraaie stillevens vastgelegd. De muziek is mooi en een tikkeltje heldhaftig. Een adembenemend schouwspel met veel vaart en vooruit, je blijft zitten op het puntje van je stoel.

Diana Tjin-A Cheong

Bioscooprelease: 31 mei 2006