Possession (2002)

Regie: Neil LaBute | 102 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Gwyneth Paltrow, Aaron Eckhart, Jeremy Northam, Jennifer Ehle, Lena Headey, Holly Aird, Toby Stephens, Trevor Eve, Tom Hickey, Georgia Mackenzie, Tom Hollander, Graham Crowden, Anna Massey, Craig Crosbie, Christopher Good

De film ‘Possession’, naar het prachtige boek van A.S. Byatt, is een plaatje om naar te kijken. Een detective en romantisch kostuumdrama in één. Geheel literair verantwoord is de film niet, maar dat doet niet af aan het feit dat het nog steeds een waar genot is om naar te kijken.

‘Possession’ speelt zich af in zowel de 19e eeuw als in de moderne tijd. In het heden leven Christabel LaMotte-expert Maud Baily (Gwyneth Paltrow) en onderzoeksassistent Roland Mitchell (Aaron Eckhart). Samen proberen deze literatuurwetenschappers stap voor stap het spoor te volgen dat dichters Christabel LaMotte en Randolph Henry Ash hebben achtergelaten. Zo proberen ze hun geheimen bloot te leggen en het vergeten mysterie uit het verleden te ontrafelen. Ze raken steeds meer gefascineerd en hebben niet door dat ze langzaam maar zeker hetzelfde pad aan het volgen zijn als hun voorgangers.

In de 19e eeuw draait het om, jawel, Christabel LaMotte en haar relatie met partner en vriendin Blanche Glover en met mededichter Randolph Henry Ash. LaMotte wordt gespeeld door koningin van de Victoriaanse verfilmingen Jennifer Ehle, die bekend is geworden als Austen’s Elizabeth Bennet in ‘Pride & Prejudice’. Tegenspeler Jeremy Northam (Randolph Henry Ash) vertolkte eerder ook een van de helden bedacht door Jane Austen, namelijk die van Mr. Knightley in ‘Emma’ (ja, die film met Gwyneth Paltrow). Beiden vullen de rol prachtig in en weten de kijker zo’n bijna twee eeuwen terug in de tijd te slepen.

Paltrow zet een intelligente en sympathieke Maud neer, die uiteindelijk bijna geobsedeerd is door haar voorouder LaMotte. Love interest Eckhart is ten eerste Amerikaans, en daarbij weet hij ook niet de Roland te zijn zoals bedoeld door Byatt. Ook de chemie ontbreekt tussen deze twee, wat het geheel een stuk ongeloofwaardiger maakt. Ehle en Northam delen die chemie gelukkig juist wel, maar ze zijn dan ondertussen ook wel een expert op het gebied van (onmogelijke) Victoriaanse liefde.

Zoals gezegd is ‘Possession’ niet helemaal literair verantwoord. Byatts oorspronkelijke verhaal is namelijk vooral ook een verhaal over de man/vrouw relatie gezien vanuit Victoriaans en hedendaags perspectief. Misschien werd het te moeilijk om te verfilmen, maar de schrijvers hebben ervoor gekozen de twee cruciale hedendaagse personages achterwege te laten, waardoor er geen parallelle verhaallijn loopt tussen het nu en het verleden. Dat is iets wat vele liefhebbers van Byatt’s ‘Possession’ voor het hoofd stoot, maar desondanks is ‘Possession’ echt nog wel de moeite van het kijken waard. Al is het maar voor de laatste vijf aangrijpende minuten die je in het hart weten te raken.

Tessa Obbens

Bioscooprelease: 19 september 2002