Predator (1987)

Regie: John McTiernan | 107 minuten | actie, horror, thriller, science fiction | Acteurs: Arnold Schwarzenegger, Jesse Ventura, Carl Weathers, Shane Black, Richard Chaves, Elpidia Carrillo, Bill Duke, Sonny Landham, R.G. Armstrong, Kevin Peter Hall

Ook al werd tot aan ‘Terminator 2 : Judgment Day’ vrijwel elke Schwarzenegger weggehoond als B-film, deze benaming gaat voor aardig wat van zijn films uit de jaren tachtig achteraf bepaald niet op. Ook niet voor ‘Predator’. Enkele jaren na de release bleek de film uiteindelijk zo populair dat er een vervolg en hele comic bookseries over het titelmonster gemaakt werden. Inmiddels is ‘Predator’ een klassieker onder de liefhebbers van actie en sf.

Het verhaal is dan ook loeispannend en het tien kleine negertjes-concept wordt op geslaagde wijze nieuwe leven ingeblazen. We volgen een commandoteam dat vrijwel stuk voor stuk uit gespierde stoere bonken bestaat en langzaam zien we ze steeds banger en banger worden. Zelden hebben we zulke stoere kerels het zo in hun broek zien doen!

Daarnaast is er ook de suspense dat de klerenkasten geen idee hebben wie of wat er achter hun aanzit. Dat het uiteindelijk om een intelligent maar zeer bloeddorstig ruimtemonster blijkt te gaan hadden de mannen ook bepaald niet verwacht. Ook de kijker krijgt het monster niet te zien, maar wordt extra nieuwsgierig gemaakt omdat hij soms door de ogen van ‘The Predator’ mee kan kijken. De gruweldaden en onkwetsbaarheid van de onzichtbare vijand kweken hoge verwachtingen omtrent de ontknoping van de film. Hier wordt ruimschoots aan voldaan als het monster eindelijk zijn zichtbare intrede maakt in de film.

Ook de bijrollen zijn goed ingevuld: Ook al draait het natuurlijk allemaal om de Oostenrijkse eik die als Dutch Schaeffer het team aanvoert, er zijn meer dan noemenswaardige rollen van Carl “Apollo Creed” Weathers en van Jesse Ventura, die andere spierbundel die de politiek in wilde.

Ventura is voormalig professioneel worstelaar en wat je ook van ‘pro-wrestling’ mag vinden, acteren kunnen die kerels absoluut. Hij overtuigt dan ook als doorgedraaide veteraan die zijn mitrailleur de koosnaam ‘Painless’ heeft gegeven. Deze co-stars compenseren dan ook ruimschoots voor het gebrekkige acteerwerk van de hoofdrolspeler.

Dat Schwarzenegger ook in deze film eigenlijk amper acteert voegt bovendien alleen maar toe aan de pret: Als hij aan het eind van de film het man-tot-monster gevecht met The Predator aangaat mag Arnie weer een paar van zijn gortdroge oneliners droppen. Op die bekende trage ijskoude toon met zwáár Oostenrijks accent. Zeker als hij in het heetst van de strijd “You´re an ugly motherfucker” tegen het monster zegt, dan wil je niet eens meer dat deze rol gespeeld zou worden door iemand anders! Als het Predator-monster zijn metalen masker afdoet en een akelig gezicht laat zien dat ook nog enige gelijkenis vertoont met Cisca Dresselhuys is het trouwens inderdaad bepaald niet moeder´s mooiste.

‘Predator’ is waarschijnlijk mede zo geslaagd door de regie van John McTiernan. Enkele jaren later zou deze regisseur definitief zijn naam vestigen met de klassieker ‘Die Hard’, waarvan de plot trouwens exact het omgedraaide gegeven van ‘Predator’ is: Ook in ‘Die Hard’ wordt een groep mannen één voor één koud gemaakt, alleen zijn het hier de bad guys die het onderspit delven, en is de eenling juist de held.

De laatste jaren heeft McTiernan echter nogal wat draken afgeleverd (ook monsters dus maar dan anders) maar volgens de laatste berichten wil hij in 2006 keihard terugslaan met een vierde ‘Die Hard’-film.

Tot slot nog een saillant detail over ‘Predator’: De laatste keer dat een film volgens dit aloude concept zo succesvol uitpakte was in 1979 in de film ‘Alien’, ook met zo’n engerd uit de ruimte en met mensen op een expeditie die als ratten in de val zitten. En laten die twee elkaar nu net in de bios tegenkomen in de herfst van 2005! Gaat dat zien!

Jules Diepstraten

Bioscooprelease: 27 augustus 1987