Premature – Prematur (2013)

Regie: Gunhild Enger | 17 minuten | korte film, komedie, drama, familie | Acteurs: Martin Bøhmer, Eilif Hartwig, Aina Huguet Estrada, Christine Stoesen

Wat de Noorse filmmaker Gunhild Enger voor elkaar krijgt met het filmen van vier (of vijf, als je de nog niet geboren baby meetelt) mensen in een auto, doet je hopen dat ze niet uit eigen ervaring heeft geput. Anders moet je een autoritje met haar moeder of schoonmoeder koste wat het kost vermijden.

Een echtpaar van middelbare leeftijd staat op een parkeerplaats bij een Noors vliegveld te wachten op hun zoon Martin en diens vriendin, Lucia, die voor een weekend overkomen vanuit Spanje. Voordat het jonge stel aankomt, maakt een korte woordenwisseling tussen de vader en moeder al duidelijk dat hij, Trygve, wat onder de plak zit bij zijn vrouw Anne Lise en dat hij niet echt tegen haar in durft te gaan. Na wat kleine ergernissen vertrekt het viertal richting huis. Lucia is zwanger, maar dat vormt nog niet direct aanleiding voor een gesprek. Pa en ma keuvelen wat over de reis (“Had je turbulentie?” “Moesten jullie lang wachten bij de bagage?”) en de taal blijkt toch een beetje een barrière. Martin spreekt vloeiend Spaans, maar Lucia kent nauwelijks een woord Noors, wel Engels, gelukkig, maar het Engels van Trygve en Anne Lise kan er net mee door. Wanneer Anne Lise de aanstaande moeder een cadeau overhandigt, ondanks een tevergeefs tegensputterende vader, is de sfeer, die toch al gespannen is, tot een nulpunt gedaald. Maar daalt nog verder wanneer Anne Lise – wiens bord voor de kop zo dik is als een stapel geplette Vikinghelmen – een onderwerp aansnijdt waar geen enkel moment gedurende een zwangerschap een geschikte voor is.

Met minimale middelen, ‘Premature’ is in één shot gefilmd, maar een sterk scenario en nog sterkere acteurs weet Gunhild Enger een ongemakkelijke situatie zo inleefbaar te maken, dat je met gekromde tenen de film gadeslaat. Er zijn al talloze films gemaakt over schoonmoeders-from-hell, maar deze zelfingenomen vrouw mag regelrecht in de top tien, vanwege haar geniepig realistische en overtuigende optreden. Brrr.

‘Premature’ is één van de vijf Europese korte films in het compilatieprogramma in het kader van de Europese Dag van de Korte Film op zaterdag 21 december 2013.