Premonition (2007)

Regie: Mennan Yapo | 110 minuten | thriller | Acteurs: Sandra Bullock, Julian McMahon, Shyann McClure, Courtney Taylor Burness, Nia Long, Marc Macaulay, Kate Nelligan, Irene Ziegler

‘Premonition’ (voorgevoel) begint zo alledaags als het maar kan. Jim (McMahon) koopt een huis voor Linda (Bullock). Jim en Linda bouwen een liefdesnest. Jim en Linda krijgen twee dochters. Jim gaat naar kantoor en Linda is huisvrouw. Tot op een dag de sheriff aanbelt met een onheilstijding. Jim is geschept door een vrachtauto en daarbij om het leven gekomen. Linda’s wereld stort in. Haar moeder komt haar en de twee meisjes opvangen. Aan het einde van de dag valt Linda doodmoe op de bank in slaap.

Maar de volgende ochtend wordt Linda wakker in haar eigen bed. De logeerkamer waar haar moeder sliep is leeg. En als ze naar beneden loopt, treft ze tot haar grote ontsteltenis Jim aan die op het punt staat om naar kantoor te gaan. Na deze relatief lange aanloop springt het verhaal flink heen en weer in de tijd. Er zijn dagen waarop Jim leeft en dagen dat Linda opnieuw in de nachtmerrie wakker wordt. In de ene wereld vindt ze aanwijzingen uit de andere. En iedere keer stapt ze een stukje verder vooruit in de tijd. Linda heeft het gevoel dat ze het noodlot kan afwenden. Er is alleen heel weinig tijd. Het horrorscenario na Jims dood wordt steeds afschuwelijker maar ze lijkt geen grip te krijgen op de wereld waarin Jim nog leeft. Grip om het tij te keren. De film ademt een Hollywoodiaanse sfeer. Mooi man, mooie vrouw en mooie kinderen die bovendien erg braaf zijn. En natuurlijk een plaatje van een huis. Kortom, een cornflakes-family. Als contrast voor de schokkende gebeurtenissen heeft dit echter weinig effect. Daarvoor krijgen de karakters te weinig eigen gezicht.

Toch is het voortdurend schakelen tussen de twee werelden ingenieus. Het houdt je scherp en levert de nodige spanning op die een thriller vereist. Sandra Bullock speelt een goede rol als de wat bedachtzame maar geschokte huisvrouw die probeert haar leven weer onder controle te krijgen. De niet helemaal voorspelbare afloop toont de onmogelijkheid daarvan. En een hulpvaardige dominee verwoordt deze moraal van het verhaal, eveneens in Hollywoodstijl: “Iedere dag die je leeft kan een wonder zijn.”

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 7 juni 2007