Premonition – Yogen (2004)
Regie: Norio Tsuruta | 95 minuten | drama, horror, thriller, fantasie | Acteurs: Hiroshi Mikami, Noriko Sakai, Maki Horikita, Mayumi Ono, Daisuke Ban, Hana Inoue, Kei Yamamoto, Kazuko Yoshiyuki
Als het op het maken van angstaanjagende, intelligente en goed doordachte horrorfilms met een sterk mystiek tintje aankomt, heeft Japan als producent een naam hoog te houden. Titels als ‘Ju-on: The Grudge’, ‘Ringu’, ‘Ôdishon’ en ‘Marebito’ zijn topfilms binnen het genre en regisseurs als Takashi Shimizu, Takashi Miike en Norio Tsuruta hebben hun sporen al ruimschoots verdiend. In ‘Premonition’ (originele titel: ‘Yogen’) draait alles om het noodlot en om de vraag of dit eventueel ontlopen kan worden door het maken van alternatieve keuzes. Het noodlot manifesteert zich in deze film in de vorm van krantenberichten die reeds melding maken van een tragische gebeurtenis die in de nabije toekomst pas plaats zal vinden.
Wanneer hoofdpersoon Hideki Satomi op zijn autoreis terug naar huis even stopt om zijn laptop op te laden, vindt hij een dergelijk krantenbericht waarin melding wordt gemaakt van een tragisch auto-ongeluk waarbij zijn dochtertje omkomt. Als even later een vrachtwagen frontaal op zijn auto botst (met zijn dochtertje als enige inzittende), beseft hij dat het krantenbericht de toekomst juist heeft voorzien. Al snel beseft Hideki dat er in zekere zin een vloek op hem rust die ervoor zorgt dat hij voortijdig op de hoogte is van verschillende tragische gebeurtenissen, maar weinig tot niets kan doen om ze ongedaan te maken.
‘Premonition’ is zeker geen horrorfilm die gretig zijn best doet om te voldoen aan alle uitgekauwde clichés die onlosmakelijk met het genre verbonden zijn. De film kan eerder getypeerd worden als een bovennatuurlijk getinte thriller, gelardeerd met een portie dramatiek en de nodige horrorelementen. De prent vertoont op stilistisch gebied veel overeenkomsten met andere Aziatische genregenoten: het verteltempo is soms wat aan de trage kant, er is veel ruimte voor zaken als karakterontwikkeling en -uitdieping, de aanwezige schrikmomenten zijn schaars en uiterst effectief en de film laat nogal wat ruimte voor eigen interpretatie. Het slot is bijvoorbeeld nogal cryptisch en in bepaalde opzichten polyinterpretabel.
Een sterk punt van ‘Premonition’ is dat de film constant op een boeiende manier speelt met het thema noodlot. Maken we allemaal deel uit van een universele orde, een groter scheppend geheel dat ons al een bepaald lot heeft toebedeeld of maken we onze eigen toekomst? Het leuke is dat je hier als kijker nooit een definitief antwoord op lijkt te krijgen. Ondanks het feit dat het bovennatuurlijke een belangrijke rol speelt in dit verhaal, zit de gruwel hem juist in de realiteit van onafwendbare, levensbedreigende en op het eerste oog willekeurige situaties waaraan doodgewone mensen blootgesteld worden. Een treffend voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de gruwelijk verbrande dochter van Hideki, die hem in een droom een onverwacht bezoekje brengt.
‘Premonition’ is een interessante film die thema’s als het noodlot en (aardse) predestinatie op een originele en duistere manier aansnijdt. Sommige kijkers zullen zich wellicht storen aan het wat trage tempo en iets te lang uitgesponnen middenstuk, maar de liefhebbers van bovennatuurlijke thrillers en horrorfilms van Aziatische makelij zullen deze productie zeker op waarde weten te schatten.
Frank Heinen