Pride & Prejudice (2003)

Regie: Andrew Black | 104 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Kam Heskin, Orlando Seale, Ben Gourley, Lucila Solá, Henry Maguire, Kelly Stables, Nicole Hamilton, Rainy Kerwin, Kara Holden, Hubbel Palmer, Honor Bliss, Carmen Rasmusen, Doug Chamberlain, Daniel Shanthakumar, Ken Norris, Bob Nelson, Jared Hess

Het wereldberoemde boek van Jane Austen was al tien keer inspiratie voor een groep filmmakers om hun interpretatie aan het tijdloze verhaal te geven. Deze variant van ‘Pride & Prejudice’ valt op door twee belangrijke punten. Ten eerste is het verhaal sterk gemoderniseerd à la ‘Clueless’ met hippe felle kleurtjes, opvallende gimmicks en bijzonder camerawerk, ten tweede speelt het zich af in Utah, de Amerikaanse staat waar de Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen hoofdzetel heeft. De Heiligen der Laatste Dagen staan beter bekend als Mormonen, alhoewel zij zichzelf liever niet zo noemen. In de film is het Mormonisme dan ook nadrukkelijk aanwezig, iets dat vreemd overkomt als de kijker die niet van te voren weet. Kennelijk zijn er van deze film twee versies op de markt, hetgeen onbedoeld grappig is. Er is namelijk een religieuze versie, die de ondertitel ‘A Latter Day Comedy’ draagt en een “gekuiste” versie, waarin een groot aantal religieuze citaten geschrapt zijn. Jammer genoeg lijkt het erop dat de gekuiste versie door het schrappen van een aantal dialogen, minder begrijpelijk is geworden. Aan de andere kant is het wel slim om het klassieke verhaal in een religieuze setting te stoppen: het nog maagd zijn en eerst willen trouwen en het niet willen zoenen tijdens een eerste afspraakje zou in een minder conservatieve omgeving niet overtuigend overkomen.

Het verhaal gaat dit keer niet over de vijf zusjes Bennet, maar over een vijftal meiden van in de twintig die samenwonen en studeren. Er zijn voldoende elementen uit de roman gekopiëerd om het herkenbaar te houden, al lijkt het er op of de makers slechts de samenvatting van het boek gelezen hebben. Het is veelal gebleven bij het overnemen van de namen en de belangrijkste karaktereigenschappen van de hoofdpersonen in Austen’s boek.

Het acteerwerk is niet bijzonder, hoofdrolspelers Kam Heskin, die de rol van Elizabeth speelt, en Orlando Seale als Will Darcy zijn leuk om naar te kijken, maar veel meer kun je van hen ook niet verwachten. De bijrolspelers en dan met name Kitty (Nicole Hamilton), Lydia (Kelly Stables) en Charlie (Ben Gourley) zijn ronduit irritant en zorgen in veel scènes voor plaatsvervangende schaamte. Het debuut van regisseur Andrew Black is gepimpt met uiteenlopende gimmicks: versnelde opnames, slow-motion, scènes die beginnen met een citaat uit het boek (soms nog slecht gekozen ook) op een achtergrond van zuurstokkleurtjes. Schaamteloos gekopiëerd uit de hitserie Ally McBeal tenslotte zijn de scènes waarin Elizabeth dagdroomt over wat ze zou willen doen in een bepaalde situatie, wat vervolgens in beeld gebracht wordt. Af en toe zorgt dit overigens nog wel voor wat humor, maar voor een komedie valt er eigenlijk bar weinig te lachen. Jane en Lizzie’s ijs-eet-feest zou grappig kunnen zijn als het niet zo langdradig was. Romantisch is de film ook niet echt, de paar zoenen die Darcy en Elizabeth delen hebben lang niet het effect dat Jennifer Ehle en Colin Firth op de kijker hadden, of zelfs Keira Knightley en Matthew Macfadyen.

Aanrader? Tja, als je geen vooroordelen (lees: hoge verwachtingen) hebt, kan de film nog meevallen. Anders rustig links laten liggen.