Prince Avalanche (2013)

Regie: David Gordon Green | 94 minuten | komedie, drama | Acteurs: Paul Rudd, Emile Hirsch, Lance LeGault, Joyce Payne, Gina Grande, Larry Kretschmar, Enoch Moon, David L. Osborne Jr., Danni Wolcott, Morgan Calderoni, Savanna Porter, Juniper Smith, Lynn Shelton

Voor een film die zich presenteert als een komedie, begint ‘Prince Avalanche’ op een merkwaardig serieuze en feitelijke manier. De film opent met de mededeling dat in het Texas van 1987 grote stukken bos werden weggevaagd door een enorme brand, die daarmee ook het leven kostte van vier mensen.

In datzelfde bos zijn een jaar later de dertiger Alvin (Paul Rudd) en de jongere Lance (Emile Hirsch) bezig met herstelwerkzaamheden aan het wegdek. De dagen slepen zich in eenzaamheid voort, het werk is repetitief en de stilte is hels. Hun enige kompaan is een cassetterecorder met een cursus Duits en een heavy metaltape. Zo trekken ze dag na dag al lijnen trekkende en paaltjes inslaande door het natuurgebied, tot elkaar veroordeeld.

Zo openbaart zich een roadmovie die de twee langs archetypische aspecten van het genre voert. Het begint met de ogenschijnlijke patstelling die voort komt uit het generatieverschil tussen de twee hoofdpersonages.  Alvin is de bedaarde, harde werker van de twee. Bovendien houdt hij van het isolement dat de natuur hem biedt. Hij zet zich voor honderd procent in voor al het werk om voor een goede toekomst te zorgen voor zijn gezin. Zijn vrouw en (stief)kind wachten thuis op hem. Lance, het broertje van Alvins vrouw, daarentegen is onstuimig, vol met hormonen en constant in anticipatie van het weekend wanneer hij naar huis mag, de stad in en achter de meisjes aan. Het is een recept dat gedoemd is om tot explosie te komen. Zoals het een roadmovie betaamt is het verblijf uiteindelijk een innerlijke zoektocht naar vrijheid en, in dit geval, wederzijds begrip.

Een film als ‘Prince Avalanche’, waarin de twee hoofdpersonages de film moeten dragen, valt of staat met het acteerwerk. Het is genoeglijk om de (fijn besnorde) Rudd eens in een andere filmbiotoop te zien dan dat van de romantische komedie. Hij toont hier dat hij meer in zijn mars heeft dan alleen een mooie glimlach. Hirsch lijkt vooral in zijn rol te moeten groeien, maar dat heeft ook te maken met het drammerige, puberale en eenzijdige karakter dat hij aanvankelijk speelt. Maar het hoogtepunt vormt echter de zonderlinge, oude en naamloze rondrijdende trucker (gespeeld door acteerkanon Lance LeGault, die kort na de opnames overleed) die een heerlijk vervreemdend maar geestdriftig bijpersonage neerzet.

De film is met een kleine cast en crew in zestien dagen opgenomen, een knappe prestatie. Zeker gezien hoe de film cinematografisch in beeld is gebracht. ‘Prince Avalanche’ is doorademt met establishing shots van de natuur. Het neigt allemaal enigszins naar mooifilmerij, toch staan de shots op een fraaie manier symbool voor de eenzaamheid. De meer verhalende scènes worden begeleid door een zeer beweeglijke handheld camera, wat de film een ruige, natuurlijke uitstraling geeft.

De verstilde natuuropnames, de (soms erg platte seksgeoriënteerde) humor, het drama van de roadmovie, de feitelijkheid van de bosbrand, de mysterieuze bijpersonages, de melancholische dromerige sfeermuziek. ‘Prince Avalanche’ hinkt op zoveel gedachten dat het de coherentie uiteindelijk niet ten goede komt. Concluderend kan er betoogd worden dat de film nergens precies weet wat het wil zijn. Veel doet het niet fout, maar ‘Prince Avalanche’ blijft te veel in het luchtledige hangen en dat is een gemiste kans.

Wouter Los

Bioscooprelease: 19 september 2013
DVD-release: 15 april 2014