Prins (2015)

Regie: Sam de Jong | 82 minuten | drama | Acteurs: Ayoub Elasri, Elsie de Brauw, Chaib Massaoudi, Oussama Addi, Olivia Lonsdale, Achraf Meziani, Jorik Scholten, Sigrid ten Napel

Wie de korte film ‘Marc Jacobs’ van regisseur Sam de Jong (1986) heeft gezien, weet waar en wanneer de eerste stappen gemaakt zijn richting zijn eerste lange speelfilm ‘Prins’. Deels dezelfde cast, eenzelfde setting en opnieuw heel veel zonnebloempitten. De Amsterdam-Noordse jeugd steelt in dit komische coming-of-age drama wederom de show, maar ‘Prins’ is geenszins een zwaarmoedig drama over achterstandsjongeren; eerder een vervreemdende maar goed gelukte kruising tussen ‘Dunya en Desie’, ‘Langer licht’ en de videoclips van De Jeugd van Tegenwoordig.

‘Hoerenjong, hondenkop, halfbloed!’ De jonge half-Marokkaanse Ayoub krijgt van alles naar zijn hoofd geslingerd en heeft het zwaar te verduren in het kleine wereldje waar een niet te winnen machtsstrijd tussen het groepje van Ayoub en een drietal zwaardere jongens uit de buurt hem ervan weerhoudt zijn grote liefde Laura te veroveren. Hij woont samen met zijn eenzame moeder en knappe halfzus Demi in een klein flatje en ziet zijn vader – een aan lager wal geraakte verslaafde – af en toe op straat, waar hij hem soms wat geld toestopt. De mooie Laura gaat met een van de jongens uit het groepje oudere en stoerdere rivalen, onder leiding van de simpele vechtersbaas Ronnie. Als Ayoubs half-zusje Demi dan ook nog extra zorgen veroorzaakt, is zijn tienerellende compleet. Om hiervan los te komen en ook eens wat geld te verdienen laat Ayoub zich verleiden om wat klusjes te doen voor de lokaal beruchte crimineel Kalpa (hysterische rol van Freddy Tratlehner van De Jeugd van Tegenwoordig).

Regisseur De Jong heeft in zijn toch al eclectische film een mix gebruikt van professionele acteurs, rappers en van de straat geplukte locals. Opvallend is dat die laatsten volstrekt niet onder doen voor de professionals. De Amsterdamse tongval en het komisch talent van de jongens (Ayoub Elasri zelf natuurlijk maar ook de ras-Amsterdammer Jorik Scholten alias rapper Lil’ Kleine in een mooie rol als Ayoubs vriend Frank) is beter op zijn plaats dan het nette toneelschoolaccent van bijvoorbeeld Sigrid ten Napel. Natuurlijk, het oog wil ook wat en Ten Napel is momenteel razend populair dus als love interest van Ayoub is zij een begrijpelijke keuze maar als personage is Laura erg eendimensionaal. Elsie de Brauw en Chaib Massaoudi als beide ouders van Ayoub zijn erg sterk gecast en ook de jonge Achraf Meziani en Oussama Addi zijn als een soort Amsterdamse Jay en Silent Bob heel goed.

Regisseur De Jong – zelf qua leeftijd nog niet eens zo ver verwijderd van zijn hoofdrolspelers en publiek – weet goed voor wie hij de film maakt. Een flinke dosis puberaal bravoure zal de volwassen kijker misschien wat al te dol doen overkomen; voor de gemiddelde tiener is een lila Lamborghini en gegrap over Energy drink en dure schoenen goed op zijn plaats. Wel begint de film tegen de climax aan erg veel op een uit de hand gelopen clip van de JVT te lijken; vooral Fjeze Vur als Kalpa is op momenten te grotesk in zijn rol als psychopathische buurtcrimineel. Dit in combinatie met het plotselinge mierzoete einde haalt iets af van de glans van de rest van de film. Maar glanzend is ‘Prins’ zeker.

De film debuteerde in Berlijn en werd daar terecht genomineerd voor een Kristallen Beer (lange speelfilm voor 14+). Van Sam de Jong en zijn geweldige verzameling jonge acteurs zijn we voorlopig nog niet af en dat is heel goed.

Ruby Sanders

Bioscooprelease: 25 juni 2015
VOD-release: 20 oktober 2015