Prison On Fire II – Jian yu feng yun II: Tao fan (1991)

Regie: Ringo Lam | 109 minuten | actie | Acteurs: “Sung Young Chen, Chow Yun- Fat, Roy Cheung, Victor Hon, Chi Hung Ng, Elvis Tsui, Yeung Ming Wan, Kwong Leung Wong, Li Yu”

Een blik werpend op de titel, de hoes en de regisseur van deze film kom je al gauw tot de conclusie dat ‘Prison on Fire’ een Aziatische actiefilm van het zuiverste soort is. De hoofdrol is weggelegd voor Chow Yun- Fat, door zijn rollen in onder meer ‘Crouching Tiger, Hidden Dragon’, ‘Bulletproof Monk’ en ‘Anna and the King’ zonder meer een van de bekendere Aziatische acteurs in het Westen. Ook regisseur Ringo Lam is, met name in China en Hong Kong, een in hoog aanzien staande regisseur die bekend staat om bikkelharde actiefilms zoals ‘Full Contact’ en ‘Maximum Risk’. ‘Prison on Fire II’ draait om de gevangene Ching, een man die op de kijker zeker niet over zal komen als het standaardtype crimineel. Hij is goedaardig en welbespraakt en zit alleen in de gevangenis omdat een uit de hand gelopen ruzie met zijn vrouw onbedoeld een dodelijke afloop had. Ching stelt zich aanvankelijk tot doel om zijn gevangenisstraf zo rustig mogelijk uit te zitten, zodat hij zo snel mogelijk weer herenigd kan worden met zijn zoontje. Wanneer het sadistische hoofd van de bewaking, officier Zau, hem echter een rechtmatig verzoek om verlof weigert, besluit Ching om een ontsnappingspoging te wagen. Nadat Ching weer gepakt is, doet Zau er alles aan om onze held het leven zuur te maken en zijn verdere verblijf in de gevangenis te veranderen in een aardse equivalent van de hel.

‘Prison on Fire II’ is een film die het vooral moet hebben van goed geënsceneerde actie. Mensen die van een goede knokfilm houden, zullen bij het bekijken van deze film zeker uitgebreid aan hun trekken komen. Massale kloppartijen, gevechten van man tegen man en spectaculaire achtervolgingsscènes, allemaal elementen die in een geslaagde actiefilm terug moeten komen en waarmee ook in deze rolprent kwistig wordt gestrooid. Met name de scène waarin Ching en zijn kompaan Dragon over een reeks golfplaten daken rennen, achtervolgd door de politie en gevangenisbewaking, is spectaculair en erg mooi in beeld gebracht. Naast actie staat ook het psychologische kat- en muisspel tussen Ching en Zau centraal. Dit psychologische element staat echter duidelijk in de schaduw van de actie en het spektakel, ondanks het feit dat Elvis Tsui een behoorlijke prestatie neerzet als de uiterst sadistische en autoritaire gevangenisbewaarder Zau. De verhaallijn die zich concentreert op de relatie tussen Ching en zijn zoontje, lijkt vooral een poging om het verhaal ook nog een sentimenteel smaakje te geven, maar vormt af en toe wel een welkome adempauze tussen al het geweld dat de kijker gedurende de film voorgeschoteld krijgt. Ook het onvermijdelijke thema ‘bendevorming in de gevangenis’ komt in de film tot uiting in de tegenstelling tussen de ‘mainlanders’, de gevangenen die afkomstig zijn van het Chinese vasteland, en de Kantonezen.

Ondanks het gewelddadige karakter van de film, wordt ’Prison on Fire II’ nooit echt heftig. Er is meestal sprake van vuistgevechten of het gebruik van min of meer primitieve wapens en echt bloederig worden de gevechten slechts bij vlagen. Kortom, er is toch wel sprake van actie met een vette knipoog, ondanks het feit dat ’Prison on Fire II’ zeker geen actieparodie is.

‘Prison on Fire II’ is zeker geen overdreven bijzondere film, daarvoor is de verhaallijn te dun en te standaard, het acteerwerk te middelmatig en de film te eendimensionaal. Kijkers die echter wel van een lekkere actiefilm met veel vaart houden, kunnen deze film met een gerust hart gaan bekijken.

Frank Heinen