Prisoners of the Ghostland (2021)

Recensie Prisoners of the Ghostland CinemagazineRegie: Sion Sono | 103 minuten | actie, fantasie | Acteurs: Nicolas Cage, Sofia Boutella, Nick Cassavetes, Bill Moseley, Tak Sakaguchi, Young Dais, Charles Glover, Cici Zhou, Louis Kurihara, Tetsu Watanabe, Takato Yonemoto, Shin Shimizu, Matthew Chozick, Constant Voisin, Yuzuka Nakaya

Nicolas Cage is een bijzonder mens. De excentrieke acteur hanteert een nogal selectieve benadering van rollen. Zo is hij in talloze, inspiratieloze actiefilms te zien terwijl hij ook regelmatig voor meer uitdagende titels kiest waarin zijn talent wél tot zijn recht komt. Juist deze opmerkelijke projecten zorgen ervoor dat Cage nog steeds meetelt in Hollywood. Na zijn fenomenale rol in ‘Pig’ is de acteur weer op de radar van Hollywood gekomen. Ook ‘Prisoners of the Ghostland’ laat zich bekijken als een typische crazy Cage-film. Gelukkig maar!

In deze film draait het om een crimineel (Cage) die de opdracht krijgt om Bernice (Sofia Boutella), de dochter van de gouverneur (Bill Moseley), op te sporen en veilig thuis te brengen. Deze dame is spoorloos en er zit weinig anders op dan haar te zoeken in een apocalyptische wereld waar gevaar om elke hoek schuilt. Als de crimineel weigert zich aan zijn taak te houden, ontploffen er vier strategisch geplaatste explosieven (waarvan er twee bij de teelballen zitten). Onze antiheld gaat met gezonde tegenzin op pad en komt een heel scala aan kleurrijke personages tegen (waarvan de meeste kwaadaardig).

Regisseur Sion Sono is erin geslaagd om met een beperkt budget een bijzondere kijkervaring in te blikken. ‘Prisoners of the Ghostland’ is bizar, theatraal, irritant, absurdistisch en volstrekt uniek. Sono heeft lak aan genreconventies aan vermengt horror, samuraifilms en melodrama met spaghettiwesterns. Het felle kleurgebruik en personages die uit allerlei willekeurige genres zijn geplukt vallen op. Ooit een cowboy, een Mad-Max achtige hoofdpersoon en een samoerai in één film gezien?

Cage gaat helemaal los als dwarse loner met woede-uitbarstingen en een schmierende Moseley past daar perfect bij. De cast gaat volledig over-de-top en dat geldt ook voor het verhaal dat ronduit hysterisch is. De onvoorspelbaarheid van deze film maakt dat deze kolder geen moment verveelt en continu weet te verrassen. Dit is een film waarin het maniakale spel van Cage perfect past! Soms voelt de film iets te gekunsteld aan en lijkt Sono vooral te willen schreeuwen hoe lekker gek hij is.

DVD- en blu-ray-release: 30 maart 2022