Pro-Life – Masters of Horror: Pro-Life (2006)

Regie: John Carpenter | 57 minuten | horror | Acteurs: Caitlin Wachs, Emmanuelle Vaugier, Mark Feuerstein, Biski Gugushe, Jeremy Jones, Ron Perlman, Lisa Bunting, Stephen Dimopoulos, Ashley Williams, Grace Bauer, Bill Dow, Arabella Bushnell, Graeme McComb, Benjamin Rogers, Chad Krowchuk

Abortus is in de Verenigde Staten een gevoelig onderwerp. Discussies over de legaliteit en wenselijkheid van deze manier van menselijk ingrijpen ontaarden regelmatig in pittige – en met name door tegenstanders – fel gevoerde discussies. Met name de conservatieve religieuze elementen zien abortus nog steeds als het werk van de duivel en zijn van mening dat het een onder alle omstandigheden volstrekt onacceptabele vorm van kindermoord is. De makers van ‘Masters of Horror’ besluiten om met dit, door John Carpenter geregisseerde, deel deze thematiek te vertalen naar het medium van de korte griezelfilm. Angelique, een vijftienjarig meisje, is verkracht door een demon en draagt dientengevolge een duivelskind in haar baarmoeder. Het is dan ook niet meer dan logisch dat ze zich meldt bij de plaatselijke abortuskliniek om het wezen weg te laten halen. Haar vader Dwayne, een fanatiek tegenstander van abortus, laat het hier echter niet bij zitten en besluit om samen met zijn zoons de abortuskliniek met behulp van zwaar wapengeschut te belegeren teneinde zijn dochter uit de klauwen van de artsen te bevrijden.

John Carpenter is zonder meer een grote en rijkelijk gedecoreerde naam binnen het horrorgenre. Hij regisseerde onder meer de klassiekers ‘Halloween’ en ‘The Thing’ en ook ‘Cigarette Burns’, Carpenters bijdrage aan het eerste seizoen van ‘Masters of Horror’, was een klein meesterwerkje. Ook ‘Pro-Life’ is zeker geen slechte productie, al haalt deze film vrijwel nergens het niveau van Carpenters eerste bijdrage aan deze reeks. Het verhaal is interessant, blijft over vrijwel de gehele linie spannend, bevat voldoende actie en een fraai computergeanimeerd monster. Wat betreft bloederigheid en rondvliegende ledematen en organen blijft Pro-Life redelijk ingetogen. De gruwelijkste scène speelt zich eigenlijk grotendeels buiten het blikveld van de kijker af, maar is suggestief genoeg om kijkers met inlevingsvermogen een flinke stuiptrekking te bezorgen. Een minpunt van de film is dat de CGI het soms lelijk laat afweten. De demonen zien er mooi uit, maar met name de scènes waarin hoofden met een geweer van stevig kaliber tot moes worden geschoten doen nogal nep aan. Ook het slot is niet helemaal bevredigend en had beter uitgewerkt kunnen worden. De film kan opgevat worden als een vette knipoog naar conservatief Amerika en het personage Dwayne (aardige rol van Ron Perlman) kan gezien worden als de verpersoonlijking hiervan. Aan de ene kant is Dwayne een echte moraalridder die zichzelf ziet als Gods uitverkorene op aarde die een einde dient te maken aan verwerpelijke praktijken zoals abortus. Desondanks bedient hij zichzelf ook van gruwelijke praktijken om zijn doel te bereiken en is hij dus eigenlijk geen haar beter dan de mensen die hij veracht en bestrijdt. Symptomatisch genoeg komt hij aan het eind van de film, als het allemaal te laat is, enigszins tot inkeer en beseft hij wat voor een ravage hij heeft aangericht. Hoewel de makers geen expliciet standpunt innemen inzake abortus, lijken de vele subtiele vingerwijzingen niet te duiden op veel sympathie voor fundamentalistische abolitionisten.

‘Pro-Life’ behoort niet tot de allerbeste afleveringen uit deze serie horrorprenten, maar blijft toch een onderhoudende film die de meeste liefhebbers van het genre ongetwijfeld zal kunnen bekoren.

Frank Heinen