Problem Child 2 (1991)

Regie: Brian Levant | 90 minuten | komedie, familie | Acteurs: John Ritter, Michael Oliver, Jack Warden, Laraine Newman, Amy Yasbeck, Ivyann Schwan, Gilbert Gottfried, Paul Willson, Alan Blumenfeld, Charlene Tilton, James Tolkan, Martha Quinn, Zach Grenier, Eric Edwards, Krystle Mataras, Tiffany Mataras, Kristina Simonds, Tabetha Thomas, Paul Sutera, Bob Smith

De eerste ‘Problem Child’ was een bioscoopsucces en dus duurde het niet lang voordat er een vervolg op de markt kwam. Na de wedervaringen uit deel 1 hebben Junior en vader Ben Healy een goede verstandhouding opgebouwd. Een frisse start maken kun je in hun ogen niet halfslachtig doen dus besluiten ze te verhuizen naar het kleine plaatsje Mortville. Dit is meteen de ‘scheidingshoofdstad’ van de wereld dus dat betekent veel vrijgezelle vrouwen.

Welke man zou dit nou niet als een buitenkansje zien? Zo ook Ben, die zich de avances van de vrouwen uit het dorp goed laat welgevallen. Junior ziet dit met lede ogen aan want hij heeft niet zo’n behoefte aan een nieuwe moeder, vrouwen zijn stom, toch? En zeker de vrouwen uit Mortville, want dat zijn toch een stelletje vervelende figuren. Het ergste is nog wel de rijke Lawanda Dumore, die haar ogen heeft laten vallen op Ben, maar Junior kan missen als kiespijn. Daarbij is opa Big Ben ook nog op de vlucht voor schuldeisers en komt hij bij Ben en Junior onderduiken.

Junior moet naar een nieuwe school waar hij zijn plekje binnen de rangorde moet zien te veroveren. Op die school komt hij al gauw in conflict met Trixie, een meisje dat net zo’n etter is als Junior zelf. Het gevolg zal niemand verbazen: Junior en Trixie halen continu streken uit om elkaar dwars te zitten. Het mooie is dat die streken steeds anarchistischer en grootschaliger worden; let maar eens op de braakscène op de kermis. Maar Junior en Trixie sluiten vrede en kunnen zich gaan kwijten van hun meest belangrijke taak: het bij elkaar brengen van elkaars ouders. Uiteraard laat ook hier de uitkomst zich weer makkelijk raden.

Het verhaal van de tweede film is dus niet zo heel veel anders dan dat van de eerste. Alleen zijn de gags grootschaliger en heeft Junior een speelkameraadje in de persoon van Trixie. Een schattig en ondeugend meisje zou waarschijnlijk een nog groter deel van het publiek aanspreken, moeten de makers gedacht hebben. De vertrouwde gezichten uit deel 1 zijn er ook weer bij, en zelfs Amy Yasbeck is terug! In deel 1 zagen wij haar in haar rol van Flo Healy nog vertrekken naar onbekende oorden achterop een varkenstruck; in deel 2 speelt zij Annie Young, de schoolverpleegster en moeder van Trixie. Ook Gilbert Gottfried is er weer bij om ons te vermaken (of te ergeren) met zijn geschmier en zelfs James Tolkan (Strickland uit ‘Back to the Future’) is opgetrommeld om een bijrolletje te doen.

Maakt dit alles dat de film net zo’n succes was als de eerste? Nee. Het is meer van hetzelfde en hoewel er meer ongein te beleven valt blijft het daar ook wel bij. Bovendien is het bijzonder ongeloofwaardig dat er op de school van Junior en Trixie geen grotere etterbakken rondlopen. Zijn alle kinderen opeens braaf geworden? De film is tot op bepaalde hoogte net zo vermakelijk als zijn voorganger maar nog steeds geen erg goede film.

Joost Hoedemaeckers

Bioscooprelease: 19 juni 1992