Problemski Hotel (2015)

Regie: Manu Riche | 110 minuten | drama, komedie | Acteurs: Evgenia Brendes, Gökhan Girginol, Tarek Halaby, Lydia Indjova, Gorges Ocloo, Pieter Verelst

Welkom in Problemski Hotel. Welkom in minstens 34 talen. Het zijn de talen van de asielzoekers die in dit hotel verblijven, wachtend op een volgende stap in hun verblijfsprocedure, een terugvlucht naar het land van herkomst of een ontsnapping per containerschip naar Engeland. In het Problemski treffen we een Oostblokker die Frans leert voor het Vreemdelingenlegioen, een schattige Oostblokkerin die per se naar Engeland wil, een christelijke Irakees, een Arabier op zoek naar een Belgische huwelijkskandidate en nog vele anderen. En de staf van het tot asielzoekerscentrum omgebouwde hotel? Die houdt zich vooral bezig met het verplaatsen van een kerstboom naar het dak.

De ware hoofdpersoon van deze speelfilm heet Bipul, een vluchteling die zo’n beetje de universele asielzoeker belichaamt. Hij heeft geen geheugen en geen paspoort, dus geen idee wie hij is en waar hij vandaan komt. We volgen de gebeurtenissen in ‘Problemski Hotel’ met zijn humane blik, die achter alle kleuren, culturen en religies altijd de mens ziet in zijn meest kwetsbare gedaante.

De verhalen spelen zich af in een schemergebied tussen realisme en surrealisme. De problemen van de asielzoekers zijn realistisch genoeg, maar dat geldt niet voor het decor en de personages. Veel van de personages worden teruggebracht tot hun meest excentrieke eigenschap of hobby (boogschieten, huwelijkskandidate zoeken, snelwandelen), waardoor meeleven niet gaat lukken.

Ook het decor is niet helemaal realistisch, maar in tegenstelling tot de personages werkt het hier juist wel. Het hotel is veel te groot voor de opvang, en vormt zo een intrigerend en vervreemdend universum, met uitgestorven gangen en zalen. Een soort vagevuur met onbestemde eindbestemming.

Hoewel ‘Problemski Hotel’ de onrust en verveling van de asielzoekers geloofwaardig overbrengt, ontbeert de film narratieve progressie. Een enorme kerstboom die van de begane grond naar het dak van het hotel moet, biedt volop kans voor humor of dramatische ontwikkeling. Maar hier zien we telkens weer hetzelfde clubje mannen het ding door de gangen van het hotel slepen. Natuurlijk kun je zeggen dat het zinloze gesleep met die boom het zinloze gesleep met asielzoekers symboliseert, maar dat maakt het er allemaal niet interessanter op.

Dat gebrek aan voortgang ontbreekt hier aan alle grote en kleine verhalen. Zoals er wel meer aan ‘Problemski Hotel’ ontbreekt. De film biedt humor, schoonheid, romantiek en drama, in minstens 34 talen maar in veel te kleine mate.

Bioscooprelease: 28 januari 2016
DVD-release: 15 april 2016