Profession: Heartbreaker-L’arnacoeur (2010)

Regie: Pascal Chaumeil | 105 minuten |  komedie, romantiek | Acteurs: Romain Duris, Vanessa Paradis, Julie Ferrier, François Damiens, Héléna Noguerra, Andrew Lincoln, Jacques Frantz, Amandine Dewasmes

Er lijkt voorlopig nog geen einde te komen aan de succesvolle carrière van Romain Duris. De aantrekkelijke Fransman begon zijn acteerbestaan op jonge leeftijd, toen hij door een casting director werd ontdekt voor de hoofdrol in ‘Le péril jeune’, een film van Cédric Klapisch. Duris werkte veelvuldig met deze internationaal gelauwerde regisseur samen, maar ook met grote namen als Tony Gatlif en Jacques Audiard. In ‘Profession: Heartbreaker’ (‘L’arnacoeur’, 2010) van Pascal Chaumeil speelt Duris voor het eerst een rol in een romantische komedie. Zijn tegenspeler is niemand minder dan Vanessa Paradis. Als zangeres timmert de beeldschone Franςaise al sinds de jaren tachtig aan de weg. Wie kent haar breekbare “Joe Le Taxi” niet of het vrolijke zomerliedje “Be My Baby”? Maar ook haar acteerloopbaan kent vele hoogtepunten, zoals de César die ze ontving voor ‘Noce blanche’ alsmede de nominatie voor deze prestigieuze filmprijs voor ‘La fille sur le pont’ (1999). Veel rollen speelt de tengere actrice echter niet, maar het is prettig haar weer eens aan het werk te zien in ‘Profession: Heartbreaker’.

Romain Duris is Alex, de hartenbreker waaraan de film haar titel ontleent. Hij heeft samen met zijn zus (Julie Ferrier) en haar echtgenoot Marc (Franςois Damiens) een redelijk goedlopend bedrijf opgezet dat zich bezighoudt met het beëindigen van relaties. Volgens Alex zijn vrouwen in een relatie te verdelen in drie categorieën: de gelukkige vrouw; de ongelukkige vrouw die zich bewust is van deze staat, en de ongelukkige vrouw die niet weet dat ze beter kan krijgen. Die laatste groep vrouwen vormt de doelgroep van Alex’ bedrijf: hij wordt vaak ingehuurd door familie, vrienden of collega’s die het hart niet hebben de betreffende dame te vertellen wat voor een rotzak haar vriend werkelijk is. In het begin van de film krijgen we een compilatie te zien van Alex’ succesvolle carrière. Zo bezien is zijn werk een makkie: hij volgt een vast stramien, strooit met dezelfde one-liners en elke dame, hoe verschillend ook, reageert er hetzelfde op. Missie volbracht.

Te makkelijk natuurlijk, het wordt hoog tijd dat Alex weer eens uitgedaagd wordt. Enter Juliette (Vanessa Paradis): een rijke tante die op het punt staat te trouwen met haar aantrekkelijke, succesvolle, in alle opzichten perfecte Engelse verloofde Jonathan (Andrew Lincoln), die haar net zo aanbidt als zij hem. Maar toch wil Juliettes vader (Jacques Frantz) dat het huwelijk geen doorgang vindt. Ondanks dat het tegen Alex’ principes ingaat – immers: Juliette en Jonathan zijn het schoolvoorbeeld van een gelukkig stel – neemt hij de opdracht en de uitdaging aan. Directe reden daarvoor is dat hij niet langer zijn luxe levensstijl kan bekostigen, of liever: dat kon hij al enige tijd niet. En die schuldeisers gaan niet vanzelf weg.

De plot van ‘Profession: Heartbreaker’ is – op het beroep van Alex na – niet heel origineel of diepgaand, maar dankzij de overtuigende chemie tussen de twee hoofdrolspelers is de film wel de moeite waard. De noodzaak van het bij elkaar komen van de twee bijna geliefden is gelijk aan die van Hugh Grant en Julia Roberts in ‘Notting Hill’ of de Minister President (eveneens Hugh Grant) en zijn grote liefde in ‘Love Actually’. Je gunt ze gewoon een happily ever after. Chaumeil weeft de gebruikelijke ingrediënten van een romkom tot een charmante, luchtige, vlotte film en weet daarbij het optimale uit de locaties te halen. Het verhaal speelt zich namelijk grotendeels af in het mondaine Monte Carlo en dat levert adembenemende plaatjes op. Julie Ferrier en Franςois Damiens zijn eveneens verrukkelijk in hun rollen, vooral Damiens zorgt voor een komische noot. ‘Profession: Heartbreaker’ blijft boeien, van begin tot eind. Omdat het nergens te zoet wordt, en omdat de film enkele leuke actiescènes bevat, is de film ook uitermate geschikt voor hen die normaal met een grote boog om dit genre heenlopen. Voor liefhebbers van jaren tachtig klassieker ‘Dirty Dancing’ is het sowieso verplichte kost.

Bioscooprelease: 11 augustus 2011
DVD-release: 12 december 2011