Project Gio (2019)

Recensie Project Gio CinemagazineRegie: Bas van Teylingen | 90 minuten | komedie | Acteurs: Gio Latooy, Belle Zimmerman, Niek Roozen, Melanie Latooy, Vincent Visser, Rienus Krul, Max van den Burg, Rutger de Bekker, Marcel Latooy, Louise Latooy, Ruud Smulders, Steye van Dam, Maaike Martens

Gio Latooy (21) is een van de populairste YouTubers van Nederland, met inmiddels meer dan 1 miljoen abonnees. De invloed en het bereik van deze vlotte knul (ok, boomer) kunnen alleen onderschat worden door mensen zonder kinderen en Maarten van Rossem, maar dit terzijde. Een film lag in het verschiet, en die is er. ‘Project Gio’ wordt bevolkt door usual suspects uit de YouTube-filmpjes, zoals tweelingzus Melanie en beide ouders. Acteren blijft een vak, maar ook dat is geen probleem voor deze real-lifers.

Nu ja, het is fictie, in ieder geval voor de kijker. Gio’s ouders gaan op vakantie en onze held gaat daar gebruik van maken. Voor dat we het weten heeft hij al zijn matties over de vloer en verandert het ouderlijk huis in een puinhoop. Niet zo chill, bro. En dan wordt hij ook nog vals beschuldigd van diefstal door zijn werkgever, een bouwmarkt waarvan de naam niet echt verborgen wordt gehouden voor de kijker. Ten overvloede probeert hij collega Tamara (Zimmerman) te versieren.

Gio krijgt te maken met een vriend die maar niet weg wil gaan (Roozen), en twee ingehuurde klussers die de hele dag in bad zitten, met badschuim van een niet nader te noemen, uitdrukkelijk in beeld gebracht merk. No problem voor de watchende kiddo’s, die vragen hun ouders wel om hetzelfde goedje. Ondertussen blijft onze held engelachtig glimlachen alsof er nooit een scheerapparaat over zijn toet is gegaan. Televisieregisseur Bas van Teylingen, ook verantwoordelijk voor ‘De Film van Dylan Haegens’ (2018), doet de regie.

Toegegeven, een film moet beoordeeld worden op de doelgroep en wat dat betreft surft ‘Project Gio’ met gemak mee met de populariteit van de persoon in kwestie. Maar het verhaaltje is erg mager, en de grappen eendimensionaal. Heeft ongetwijfeld te maken met de Alle Leeftijden-categorie waarin de film kan worden geplaatst – een ouder kan zich geen buil vallen aan deze film, maar enige inhoudelijke ontwikkeling was gezien het niveau van de traditionele Nederlandse jeugdfilm wel te verwachten geweest. Misschien iets voor de sequel.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 5 december 2019
DVD-release: 10 april 2020