Prom (2011)

Regie: Joe Nussbaum | 100 minuten | drama, komedie | Acteurs: Aimee Teegarden, Cameron Monaghan, Danielle Campbell, Nicholas Braun, Thomas McDonell, Dean Norris, Christine Elise, Faith Ford, Raini Rodriguez, Jonathan Keltz, Yin Chang, Jere Burns, Aimee-Lynn Chadwick, Riley Voelkel, Jared Kusnitz

In Amerika een fenomeen, in Nederland lopen we er minder warm voor: het eindfeest op de middelbare school, oftewel “prom”. Volgens hoofdpersoon Nova Prescott is het hét moment – liever nog: het énige moment tijdens je middelbare schoolperiode waarin verschillen tussen nerds, jocks, alternatievelingen en andere hokjesbewoners verdwijnen als sneeuw voor de zon. De herinnering aan je prom is onuitwisbaar en Nova, als hoofd van de klas en voorzitter van de feestcommissie, doet er alles aan om iedereen een onvergetelijke avond te bezorgen. Dat wordt haar erg moeilijk gemaakt: drie weken voor de betreffende datum brandt de schuur, waarin alle zorgvuldig gemaakte decoraties opgeslagen liggen, af. Nova moet helemaal opnieuw beginnen, maar haar vrienden hebben het nu te druk met andere zaken. De directeur van de school heeft echter een oplossing, de rebelse, iedere week minstens één keer spijbelende Jesse Richter, zal haar helpen. Nova en Jesse lijken water en vuur. Maar langzamerhand zal Nova haar vooroordelen bij moeten stellen.

Naast de opbloeiende liefde tussen Nova en Jesse volgt ‘Prom’, van regisseur Joe Nussbaum (‘American Pie Presents The Naked Mile’, 2006, ‘Sydney White’, 2007), de problemen van Nova’s klasgenoten. De gedoodgeverfde prom queen en king bijvoorbeeld: Jordan en Tyler: al tijden het populairste koppel op school, maar Jordan heeft het vermoeden dat Tylers hart al lang niet meer voor haar alleen klopt. En daar heeft ze gelijk in: Tyler heeft onlangs ‘iets’ gehad met Simone Daniels, een tweedejaars leerlinge, die op haar beurt weer de aandacht heeft getrokken van de aimabele muziekfreak Lucas. Dan is er nog het verhaal van Nova’s vriendin Mei, die zo ongeveer sinds de zandbak al verkering heeft met Justin. Na het behalen van hun middelbare schooldiploma zullen ze onafscheidelijk blijven, want ze zijn allebei toegelaten op de universiteit van Michigan. Maar wat Mei niet durft te vertellen is dat ze ook is toegelaten op Parson’s in New York en dat ze daar eigenlijk veel liever naar toe gaat.

Echt spannend wordt het allemaal niet, want alle verhaallijnen zullen de doorgewinterde filmkijker bekend voorkomen. Dankzij de prima regie van Nussbaum is ‘Prom’ echter een prettig en vooral onschuldig tijdverdrijf, dat zich uiteraard voornamelijk richt op jongeren in de leeftijdsgroep van de hoofdpersonen. De volwassen kijker zal zich kunnen vermaken met het ontdekken van overeenkomsten tussen de nieuwbakken acteurs en het wat meer gevestigde acteursgilde (“Hij lijkt net op een jonge John Cusack!”, “Goh, hij is precies Johnny Depp!”, “Is dat nou familie van Katie Holmes?”). Het acteerwerk is in orde, al wordt de jonge, aantrekkelijke cast natuurlijk weinig uitgedaagd. Prima film voor tieners die graag even in een ongekunsteld sprookje willen verdwijnen.