Prooi (2016)

Recensie Prooi CinemagazineRegie: Dick Maas | 108 minuten | komedie, horror, thriller | Acteurs: Sophie van Winden, Julian Looman, Mark Frost, Victor Löw, Rienus Krul, Jessica Zeylmaker, Jaap ten Holt, Mattijn Hartemink, Caitlin Rose Williams, Bart Klever, Daan Aufenacker, Mamoun Elyounoussi, Pieter Derks, Wesley Mutsaars, Wigger Verschoor, Robin Hagens, Theo Pont, Reyer Krikke, Rutger de Bekker, Ab Zagt, Robbert Blokland, Patrick Marcelino, Orlando Manuel do Brito, Tim Oortman, Robert Stolp, Mees Slokkers

Lomp, humoristisch, origineel, politiek incorrect en hoppend van genre naar genre. Daarmee heb je het complete oeuvre van regisseur/scenarist Dick Maas (‘De lift’, ‘Flodder’, ‘Sint’, ‘Quiz’) wel zo’n beetje samengevat. Ook ‘Prooi’ (genre polderhorrorkomedie) uit 2016 voldoet aan al die kenmerken. En ook ‘Prooi’ is weer eens een gevalletje van net (niet) gelukt.

In ‘Prooi’ krijgt dierenarts Lizzy te maken met een onalledaagse vondst. De afgekloven lichaamsdelen van een complete boerenfamilie worden gevonden op een boerenerf. Al snel komt Lizzy, geassisteerd én in de weg gelopen door vriendje Dave, op het spoor van de dader: een leeuw met een voorkeur voor vers mensenvlees. Die leeuw neemt na de boerenmaaltijd de benen naar het Amsterdamse Vondelpark. Nadat een zelfverklaard jager op groot wild slachtoffer wordt van zijn eigen jachtmethoden, weet Lizzy nog maar één oplossing: haar ex Jack.

Leuk verhaal toch? Zo lang je het verhaal over de leeuw niet te serieus neemt valt er genoeg te genieten. De kracht van Maas’ scenario zit zoals gebruikelijk in de combinatie van een uitzinnig plot en oerhollandse lulligheid. De jager is daar een mooi voorbeeld van. Hij is het corpsballerige familielid van de politiechef, en komt opdraven in een kaki jagerskostuum met een ouderwetse jagershelm op zijn hoofd. Hij heeft ook een jagende zoon, een duidelijk geval van inteelt. Acties en uiterlijk van dit duo komen rechtstreeks uit de tijd van de stomme film.

Jammer genoeg mist ‘Prooi’ wel wat scherpte. De grappen liggen te vaak voor de hand, de personages zijn iets te bedacht en de effecten wijzen op een minimaal budget. Met als dieptepunt de mens-etende leeuw. Het beest ziet eruit als een uit zijn krachten gegroeide muppet, en beweegt als een tekenfilmleeuw uit een stokoude animatie. Het ding ziet er niet uit, wat dan wel om te lachen is maar dodelijk voor de horror.

Helaas houdt het acteren niet altijd over en zijn de acteurs niet altijd te verstaan. Amsterdam is wel weer een fijn decor en de film heeft ook lekker wat vaart. ‘Prooi’ is kortom een Maasproductie uit het boekje: topamusement van een enigszins twijfelachtig niveau.

Bioscooprelease: 13 oktober 2016
DVD-release: 17 februari 2017