Pudding T – Gummi T (2012)

Regie: Michael Hegner | 80 minuten | animatie, komedie, familie | Nederlandse stemmencast: Marjolein Algera, Jelle Amersfoort, Sander van Amsterdam, Wiebe Pier Cnossen, Enzo Coenen, Has Drijver, Stephan Holwerda, Marcel Jonker, Pepijn Koolen, Kiki Koster, Peggy de Landtsheer, Lucie de Lange, Anouk Maas, Jan Nonhof, Daphne Paelinck, Ivan Pecnik, Finn Poncin, Alwin Pulinckx, Leo Richardson, Daan van Rijssel, Joey Schalker, Oscar Siegelaar, Sharon Sturkenboom, Hymke de Vries

Er is weinig voor nodig om de hoofdpersoon in de Deense animatiefilm ‘Pudding T’ (‘Gummi T’ in de originele versie) in je hart te sluiten. En dat terwijl de tienjarige Iwan niet bepaald zijn uiterlijk mee heeft. Piekerig haar, dunne ‘spaghetti’-armen, een neus die hem in de echte wereld een mikpunt van spot zou maken… Ivan is het prototype van de underdog. Gepest op school en nergens goed in, behalve in het creëren van zijn fantasiewereld, met behulp van afvalmateriaal, in een leegstaande fabriek. En het leukste meisje van de klas, Lottie, de dochter van de rector, is verliefd op ‘m, maar dat heeft hij nog niet door. Iwans vader vindt hem maar een ‘droeftoeter’. Elke dag weer moet Ivan de verhalen aanhoren over hoe sterk en slim zijn vader al was toen hij zo oud was als zijn mislukte zoon. Dat Iwans moeder hem heeft ingeruild voor een sterke Griek (“hij is dik!”), laat hij dan maar even achterwege. Iwan is doodongelukkig en doet erg zijn best om ook sterk te worden, maar hij kan niet eens fietsen of ver spugen, laat staan dat hij spierballen kan kweken om iemand weg te duwen. De komst van een heks in het dorpje biedt zowel hem als zijn vader een nieuwe kans…

‘Pudding T’ is gebaseerd op het boek “Pudding Tarzan” van Ole Lund Kirkegaard, dat bij veel mensen in het top-tien-lijstje van favoriete kinderboeken staat. De grappige tekeningen, die de op veel te jonge leeftijd overleden Deense schrijver (hij werd maar 38 jaar) zelf maakte, dragen zeker bij aan het succes van het boek. De film blijft gelukkig redelijk dicht bij die visuele verbeelding van de hoofdpersoon. Iwan heeft na het uitkomen van zijn wens exact dezelfde grappig uitziende spierballen als in het boek, en ook de rest van zijn uiterlijk komt overeen met hoe Kirkegaard hem voor zich zag.

De animatiefilm is gemaakt door Crone Film Produktion, de Deense produktiemaatschappij die eerder ‘Orla de kikkerslikker’, eveneens een verfilming van een boek van Kirkegaard, afleverde. De animatiestijl van beide films komen sterk overeen en net als ‘Orla’ is ‘Pudding T’ een explosie van kleuren, met grappig gevormde gebouwen in een kneuterig vakantieland-achtig dorpje, dat bevolkt wordt door karikaturen. Gekke neuzen (die van Iwan is niet eens zo vreemd vergeleken bij zijn dorpsbewoners), niet-proportionele lichamen met dunne beentjes en sommige dames hebben gek gevormde borstjes. Het is even wennen aan de look van de film, maar al snel weet het verhaal je te pakken. Vanaf dat moment leef je mee met die arme Iwan, die het met zijn vervelende vader al moeilijk genoeg heeft, laat staan dat hij door de slagersdochter en haar kornuiten beschimpt en getreiterd wordt.

De humor in het verhaal is goed gedoseerd. Je zult niet van je stoel afrollen van het lachen, maar regelmatig weet een komische situatie op je lachspieren te werken. ‘Pudding T’ kiest in ieder geval niet voor de makkelijke weg en de geijkte, voorspelbare grappen blijven daardoor achterwege. Dat het verhaal daarbij wel het platgetreden pad betreedt van een minkukel die plotsklaps een verandering ondergaat waardoor hij populair wordt, en daarbij uit het oog verliest wat werkelijk van belang is, doet verder niets af aan het plezier dat je aan ‘Pudding T’ zult beleven. Het blijft interessant om te zien hoe Iwan zich ontwikkelt en gaandeweg zijn omgeving, met name zijn droeftoeter van een vader, ook een lesje leert. Leuk voor jong en oud.

Bioscooprelease: 6 december 2012
DVD-release: 22 april 2014