Pulsar (2010)

Regie: Alex Stockman | 95 minuten | drama, thriller, romantiek | Acteurs: Sien Eggers, Vincent Lecuyer, Stefan Perceval, Matthias Schoenaerts, Marit Stocker, Nico Sturm, Tine Van den Wyngaert

Een Vlaams drama over een van de boeiendste paradoxen van de vroege 21e eeuw: hoe geavanceerder de communicatiemiddelen, hoe eenzamer de mens. In ‘Pulsar’ probeert de jonge medicijnkoerier Samuel contact te houden met zijn vriendin Mireille die tijdelijk in New York woont. Zolang de computer werkt gaat alles prima, maar zodra de computer kuren vertoont gaat het contact haperen. Is het wel zijn vriendin van wie hij mailtjes ontvangt? Wie is die onbekende die nu en dan opduikt in zijn computernetwerk? Een buur? Een vriend? En is hier nog sprake van gezond wantrouwen of een milde vorm van paranoia?

‘Pulsar’ laat er weinig twijfel over bestaan: alle contact waarbij techniek komt kijken, zorgt eerder voor afstand dan voor intimiteit. Een vooroorlogs telefoontoestel kan nog net, alles wat geavanceerder is wekt vervreemding op. Deze boodschap wordt niet altijd even genuanceerd gebracht. Het buurmeisje dat langskomt met vers brood is een iets te opzichtige brenger van de boodschap. Hetzelfde geldt voor het meisje dat in het café een gesprek voert terwijl ze steeds weer op haar mobieltje kijkt. Maar wat pas echt vervelend is, is dat de makers volledig voorbijgaan aan al het positieve van moderne communicatiemiddelen.

De plot van ‘Pulsar’ is soms wat stroef. Het is geen thriller, maar door thrillerelementen toe te voegen wordt de kijker soms op het verkeerde been gezet. De film heeft de ingrediënten voor een spannend drama, maar een narratief bindmiddel ontbreekt. De rode draad is de technische knoop die Samuel probeert te ontwarren, maar in die ontwarring zit nauwelijks progressie.

Toch is ‘Pulsar’ de moeite van het kijken waard. Het verhaal kent slimme vondsten en het einde is even consequent als bevredigend. Komt bij dat dit een film is die volledig draait om hoofdpersoon Samuel, en dan is het een zegen dat deze wordt vertolkt door topacteur Matthias Schoenaerts. Charismatisch is nog het minste wat je kunt zeggen. Ook Tine van den Wijngaert speelt een puike rol als de überschattige Mireille.

Een aardige film dus, die nog veel beter had kunnen zijn. Iets meer overtuiging in de plot, iets genuanceerder in de boodschap. Dat techniek soms tekortschiet is evident, maar dat internet heel nuttig kan zijn, weet iedereen. En zeker de bezoeker van deze site. Toch?

Bioscooprelease: 11 augustus 2011
DVD-release: 19 september 2011