Purgatory (1988)

Regie: Ami Artzi | 89 minuten | actie, drama | Acteurs: Tanya Roberts, Julie Pop, Hal Orlandini, Adrienne Pearse, Marie Human, Rufus Swart, David Sherwood, Clare Marshall, Gert Van Niekirk, Winston Gama, James Winkler

Buitenlanders worden verzocht te vertrekken na de militaire staatsgreep in het Afrikaanse Umlanga. Ook Carly en Melanie weten niet hoe snel ze naar het vliegveld moeten rijden om weg te komen. De lifter die ze meenemen wordt echter door militairen ontmaskerd als drugssmokkelaar en neergeschoten. De meisjes worden vastgezet. De Amerikaanse ambassade gelooft bij voorbaat niet aan hun onschuld, wat nogal merkwaardig is in het geval van twee medewerkers van het U.S. Peace Corps, maar het kan, en hun zaak is daardoor vrijwel kansloos.

Ruth Arnold (Clare Marshall), de moeder van Carly, legt vervolgens de nodige contacten en krijgt de verzekering dat als ze 10.000 dollar aan de rechter betaalt de meisjes vrijkomen. In plaats daarvan veroordeelt de rechter hen tot een gevangenisstraf van elf jaar in Rampot Prison. De vrouwen worden daar gedisciplineerd door (groeps)verkrachting en als hoeren uitgeleend. Gelukkig is dit niet al te plastisch in beeld gebracht, maar blijft het bij wat onschuldig naakt van Tanya Roberts.

‘Purgatory’ is zo slecht dat het wel weer geestig is. Vooral Tanya Roberts steelt de show door nooit te vergeten om met haar haren te koketteren. Zelfs als ze bijna kotsend voor de wc pot zit, strijkt ze haar prachtige haardos met een elegant gebaar uit haar gezicht. Haar droevig hese uitspraak dat ze advocaat had willen worden, omdat ze ooit in rechtvaardigheid geloofde, is een echte dijenkletser. Ook komisch zijn de ongelooflijk slechte worstelingen en mishandelingen. Zo houterig en duidelijk onecht dat het eerder curieus is dan ergerniswekkend.

De regisseur wil ons leren dat het overleven van deze hel alleen maar kan door sterk te zijn. Als een mantra wordt dit de hele film door herhaald. Carly zegt tegen Melanie dat ze sterk moet zijn na een groepsverkrachting, haar moeder zegt het tegen Carly als die roept dat ze het leven van een drugsverslaafde hoer niet meer aankan en ga zo maar door. Het is goed om te weten dat er een levensfilosofie ten grondslag ligt aan dit grootse drama.

Diana Tjin-A Cheong