Purgatory (2012)

Regie: Reginald Van Severen | 90 minuten | thriller | Acteurs: Jorka Decroubele, Rudy Dermaux, Marc Lensly, Hugo Vanden Bremt, Ruth Verhelst

‘Purgatory’ is een Vlaamse horrorthriller. Klinkt op zich niet slecht, maar wat gebeurt er als je hoort dat deze no budget productie geproduceerd is door James Desert? De doorsnee filmliefhebbers zal deze naam niet veel zeggen, maar filmfans met een voorliefde voor obscure pulp weten nu al heel wat meer. James Desert is het pseudoniem van Johan Vandewoestijne: de filmende Vlaming die de wereld trakteerde op werk als ‘Lucker’ en ‘Rabid Grannies’.

In ‘Purgatory’ draait het om de gestoorde Kristen (Verhelst). De vrouw heeft een moord gepleegd, maar ze is volgens haar therapeuten weer klaar om in de maatschappij terug te keren. Nou ja, niet helemaal dan. Bij wijze van therapie mag ze weer in het huis gaan wonen waar ze destijds de moord pleegde. Niet cool, want een stalkende bewoner blijkt het op Kristen gemunt te hebben.

Deze film is slecht. Heel slecht. Er is ongetwijfeld veel energie en liefde in gestoken, maar deze productie is zo tenenkrommend slecht dat zelfs de meest verstokte pulpkijker hier weinig mee kan. Hoofdrolspeelster Verhelst kan niet acteren (ze is een stuk beter als muzikante, want Verhelst is oud-bassiste van Novastar en Daan. Grote namen in Vlaanderen en Nederland). Tot overmaat van ramp moet ze ook nog in het Engels acteren, maar haar accent zorgt ervoor dat de teksten nog onnatuurlijker uit haar mond komen. Niet alleen de hoofdrolspeelster faalt. De rest van de cast bakt er ook weinig van. En dat is nogal vriendelijk uitgedrukt, want het acteerwerk is te slecht voor woorden. In een pornofilm wordt minstens zo goed ‘gespeeld’. Serieus waar.

Qua spanning hoef je ook niets te verwachten. Als je niet met de personages mee kunt leven, blijft er weinig over. Geen enkele acteur wekt sympathie op en de vreemde Engelse uitspraak van de cast maakt het er niet beter op. ‘Purgatory’ klinkt geforceerd. De soundtrack is aardig, maar niet meer dan dat. Als je de dvd koopt (waarom je dat zou doen, weet niemand) krijg je de soundtrack er gratis bij. Regisseur Reginald van Severen faalt als cineast. ‘Purgatory’ is erg slecht. Producer Desert staat ook niet bekend om zijn smaakvolle of goede films, maar om zijn werk viel ten minste nog wat te lachen (zij het onbedoeld). Hier niet. Vermijden!

‘Purgatory’ verschijnt in december 2012 op DVD.