Puss in Boots – De Gelaarsde Kat (2011)

Regie: Chris Miller | 90 minuten | animatie, komedie, avontuur | Originele stemmencast: Antonio Banderas, Salma Hayek, Zach Galifianakis, Billy Bob Thornton, Amy Sedaris, Constance Marie, Guillermo del Toro, Rich Dietl, Ryan Crego, Tom Wheeler, Conrad Vernon, Tom McGrath, Bob Joles, Latifa Ouaou, Robert Persichetti Jr., Chris Miller, Jessica Schulte, Mike Mitchell, Nina Barry, Rebecca Davis, Sergio Bruna | Nederlandse stemmencast: Jon van Eerd, Anna Drijver, Charly Luske, Jeroen van der Boom, Karin Bloemen, Tanja Jess, Stanley Burleson

De Europese sprookjes uit de zeventiende, achttiende en negentiende eeuw vormen nog altijd een belangrijke inspiratiebron voor kunstenaars, schrijvers en filmmakers. Het oeuvre van Hans Christian Andersen en de gebroeders Grimm spreekt namelijk ook nu nog tot de verbeelding en ook de ‘Sprookjes van Moeder de Gans’ van de Fransman Charles Perrault staan nog altijd als een huis. Perraults werk vormde een belangrijke inspiratiebron voor de reeks ‘Shrek’-films, waarmee DreamWorks miljoenen bioscoopgangers wist te trekken. Nu het verhaal van de nukkige maar goedmoedige ogre na vier films verteld lijkt te zijn, moest DreamWorks op zoek naar een nieuwe sprookjesheld om de zalen mee vol te krijgen. Ze hoefden niet ver te zoeken, want ‘Shrek’ kent genoeg interessante sidekicks. Waar je misschien eerder verwacht dat Donkey de eer te beurt zou vallen, is het Puss in Boots die als eerste met een spin-off komt. De kattenversie van Zorro staat stevig genoeg in zijn laarzen om zijn eigen film met glans te dragen.

De aantrekkingskracht van Puss ligt hem vooral in het imago van charmeur dat de roodharige kater heeft en zijn zwoele Spaanse tongval (Antonio Banderas was maar zelden beter). Puss is een rebel, een piraat, een swashbuckler zoals de Amerikanen dat zo mooi noemen. Tegelijkertijd kan hij ook heel schattig en lief zijn, als hij grote, vragende ogen opzet. Met zijn onuitputtelijke charme is hij onweerstaanbaar. Ook voor de vrouwtjes, zien we direct in de openingsscène. ‘Puss in Boots 3D’ (2011) duikt in het verleden van de mysterieuze rode viervoeter. Als kitten werd hij op de stoep bij een lieve dame achtergelaten, zij voedde hem op in haar weeshuis, waar hij een buitenbeetje was. Net als Humpty Dumpty (stem van Zach Galifianakis), een ei waar hij vriendschap mee sluit. Maar waar Puss na een befaamde heldenactie steeds meer respect verdient, geeft Humpty meer toe aan zijn duistere kant. Wanneer hij een bank wil beroven, sleurt hij Puss mee in zijn criminele activiteiten. Ze worden betrapt, maar Puss weet te ontkomen. Voortaan leeft hij zijn leven als outlaw.

Jaren later komt Puss zijn oude vriend weer tegen. Hoewel hij eigenlijk niets met hem te maken wil hebben, is het de verleidelijke poes Kitty Softpaws (Salma Hayek) die de twee weer bij elkaar brengt. Samen besluiten ze hun vroegere droom – de magische bonen vinden die leiden naar de gans die gouden eieren legt en hoog in de wolken woont – waar te maken. Ze moeten daarvoor wel eerst zien af te rekenen met het criminele en weinig zachtzinnige stel Jack en Jill (Billy-Bob Thornton en Amy Sedaris). ‘Puss in Boots’ geeft, net als de ‘Shrek’-reeks, een moderne draai aan klassieke sprookjes en doet dit met veel humor en kwinkslag. Het aardige is dat veel grappen gericht zijn op een volwassen doelgroep, maar uiteraard worden ook de jonge kijkers niet vergeten. ‘Puss’ is typisch zo’n film waarbij ouder en kind tegelijkertijd kunnen lachen maar om compleet verschillende redenen. Mooie scènes zijn die in een ondergrondse (illegale?) kattenbar en de daaraan voorafgaande indrukwekkende achtervolging over de Spaanse daken, waarbij Puss zijn nieuwe rivaal probeert af te troeven. Ook de – zij het wat lang durende – jeugdherinneringen van Puss naar de tijd dat hij nog een kitten was, zijn mooi om te zien. DreamWorks doet wat animaties betreft eigenlijk nauwelijks onder voor Pixar; de katten zien er pluizig en aaibaar uit. De 3D-techniek creëert extra ruimte en diepte, met als schoolvoorbeeld de eerder gememoreerde achtervolgingsscène.

Waar ‘Puss in Boots’ sterk begint – zichzelf niet al te serieus nemend – slaan in de derde akte helaas de stoppen door. Een film met zo’n charmante hoofdrolspeler heeft al dat over the top spektakel helemaal niet nodig, maar scriptschrijver Tom Wheeler en regisseur Chris Miller vonden het blijkbaar toch nodig om met flink wat bombarie af te sluiten. Het is een van de redenen waarom ‘Puss in Boots’ niet de absolute topper is die het had kunnen zijn. De andere reden is Humpty Dumpty, een schurkfiguur die totaal niet uit de verf komt, hoe goed Zack Galifianakis ook zijn best doet op de stem en de dictie en hoe levensecht zijn eierschaal er ook uitziet. Met een meer aansprekende slechterik en een derde akte die wat meer in balans is, had ‘Puss in Boots’ de beste animatiefilm van het jaar kunnen worden. Maar dankzij de onweerstaanbare, temperamentvolle rode kater, de fijne knipogen en kwinkslagen en de mooie animaties verdient ‘Puss’ toch een hele dikke voldoende. Want ondanks zijn gebreken is dit toch een echte aanrader voor het hele gezin.

Bioscooprelease: 7 december 2011
DVD- en blu-ray-release: 4 april 2012