Q & A (1990)

Regie: Sidney Lumet |132 minuten | misdaad | Acteurs: Nick Nolte, Timothy Hutton, Armand Assante, Patrick ONeal, Lee Richardson, Luis Guzmán, Charles S. Dutton, Jenny Lumet, Paul Calderon, Dominic Chianese, Leonardo Cimino, Fyvush Finkel, Martin E. Brens, Gustavo Brens, Maurice Shell, Thomas Mikal Ford, John Capodice, Frederick Rolf, Hal Lehrman, Gloria Irrizary, Brian Neill, Susan Mitchell, Drew Elliot, Frank Raiter, Harry Madsen, George Kodisch, Burtt Harris, Agnes Quinn, Alex Ruiz, Richard Solchik, Junior Perez, Rod Rodriguez, Sonny Vito, Olga Merediz, Edward Rowan

‘Q & A’ is een ouderwets gemaakte misdaadfilm van Sidney Lumet (‘Serpico’ uit 1973, ‘Dog Day Afternoon’ uit 1975). ‘Q & A’ staat voor een routinematig, intern politieonderzoek dat gaandeweg de film een stuk ingewikkelder blijkt te zijn. Het verhaal is goed, het tempo traag en de acteerprestaties in de regel puik. De film belicht corruptie onder politie en rechterlijke macht en toont gelijkenissen met een film als Magnum Force uit 1973, waarin Clint Eastwood opbokst tegen een vuil politieapparaat.

De acteerprestaties van de mooie cast zijn goed. Uitzondering vormt de doorgaans solide Timothy Hutton, bekend van ‘The Falcon and the Snowman’ uit 1985. Hutton komt niet sterk over als Reilly, die een dodelijke schietpartij onderzoekt. Reillys naïviteit komt wel goed tot uitdrukking, maar Hutton is ongeloofwaardig als strijder tegen grote criminelen en invloedrijke figuren.

De rol van de luidruchtige rechercheur Brennan daarentegen is op het corpulente lijf van Nick Nolte (Hotel Rwanda) geschreven. Nolte leeft zich helemaal uit als invloedrijk agent met een verrassend dubbelleven. Armand Assante steelt echter de show als de gladde Puerto Ricaanse crimineel, Texador. Assante, gekleed in zijden pakken en met foute baard, overtuigt als misdadiger met normen en waarden.

‘Q & A’ bevat verder explosieve themas, zoals homoseksualiteit en racisme, die niet altijd goed overkomen. Zo verveelt het quasi-komische discrimineren van een zwarte en een Puerto Ricaanse agent snel. Sterker daarentegen zijn referenties naar de herenliefde in het politiekorps. De agenten maken heel wat grappen over homo’s, maar hoe staat het eigenlijk met de persoonlijke voorkeur van machoagent Nolte?

Nolte vertegenwoordigt de arm van de wet in een overwegend sterk plot. Het verhaal ontwikkelt zich traag, zoals je van een oude vos als Lumet verwacht. Een zwakke verhaallijn beschrijft een oude liefde van Hutton. De verwikkelingen tussen Hutton en Jenny Lumet (de dochter van) zijn nutteloos en schaden Huttons rol. Nog schadelijker is de filmmuziek: Zeer jaren tachtig en idiote teksten die totaal niet passen bij de toon van de film.

De boodschap van ‘Q & A’ is een cynische. Corruptie is een gegeven en bestaat sinds mensenheugenis. De maatschappij is vergeven van onbetrouwbare, omkoopbare mensen en iedereen doet vroeg of laat mee. De jonge Hutton ervaart in korte tijd een aantal harde levenslessen over mensen die hij altijd blind vertrouwde, zoals over zijn vader.

‘Q & A’ is uiteindelijk een heel behoorlijke film, die vakkundig is gemaakt en goed in elkaar steekt. Het onontkoombare romantische geneuzel van Timothy Hutton neem je op de koop toe. De rollen van zowel Nick Nolte als Armand Assante zijn de moeite van het kijken waard. Onderhoudende, traditionele speelfilm.

Robbert Bitter

Bioscooprelease: 26 april 1991