Queens – Reinas (2005)

Regie: Manuel Gómez Pereira | 107 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Verónica Forqué, Carmen Maura, Marisa Paredes, Mercedes Sampietro, Betiana Blum, Gustavo Salmerón, Unax Ugalde, Hugo Silva, Daniel Hendler, Paco León, Raúl Jiménez, Ginés García Millán, Jorge Perugorría, Lluís Homar, Fernando Valverde

Een film over homoseksualiteit, waarbij de homo zelf niet centraal staat, maar zijn moeder: dat is ‘Queens’. Vijf heel verschillende moeders worden gevolgd in de periode net voor het huwelijk van hun zoon.  Dit huwelijk is een massaal homohuwelijk, waarbij twintig paren tegelijk gaan trouwen. Alle vijf hebben de moeders verschillende problemen rondom het huwelijk van hun zoon. Zo is er Nuria (Verónica Forque) die op onmogelijke momenten met onmogelijke mannen naar bed wil en zo ook in bed belandt met haar aanstaande schoonzoon. Magda (Carmen Maura) is de eigenaresse van het hotel waar het huwelijk plaats zal vinden en zij ondervindt grote problemen met haar personeel, dat precies in deze week gaat staken. Dan is er de filmster Reyes (Marisa Paredes) die het niet kan verkroppen dat haar zoon met de zoon van haar tuinman gaat trouwen. Tenslotte hebben we nog rechter Helena (Mercedes Sampietro) die haar eigenlijk zoon niet wil trouwen en Ofelia (Betiana Blum) die speciaal uit Buenos Aires komt voor de bruiloft van haar zoon.

Manuel Gómez Pereira heeft met ‘Queens’ een luchtige romantische komedie gemaakt over een onderwerp waar zelfs in Europa toch nog steeds een beetje een taboe op rust: je zoon die wil trouwen met een man. Op de een of andere manier is er geen enkele moeder die automatisch accepteert dat haar zoon homoseksueel is, of het moet Ofelia zij, die met heel haar hebben en houden uit Buenos Aires komt en daarmee het leven van haar zoon op z’n kop zet. Dat de liefde uiteindelijk overwint moge duidelijk zijn en dat is dus ook niet waar deze film over gaat. ‘Queens’ gaat daarentegen veel meer over de acceptatie van het homohuwelijk. In Nederland zou een dergelijke film evenwel niet snel gemaakt worden, omdat we toch nog net een stukje vooruitstrevender zijn dan Spanje, waar het homohuwelijk net was ingevoerd toen deze film is gemaakt.

De verhaallijnen die op verschillende manier met elkaar verweven zijn – waarbij het massale homohuwelijk de belangrijkste verbintenis is – is een leuke vondst. Het is alleen jammer dat de verhalen die toewerken naar een spetterende finale eindigen in een anticlimax. Dat de bruiloft zo’n anticlimax is, komt vooral doordat de verschillende verhaallijnen niet genoeg diepte hebben. De problemen die voorafgaand aan het huwelijk ontstaan, worden op een wel heel eenvoudige manier opgelost.  Het samenspel van de vijf dames, die door de producent van de film ‘de muzen van Almodóvar’ worden genoemd, maken dat ‘Queens’ ondanks dit manco een vermakelijke film is. Een hoogstandje is het niet, maar de film mag zeker gezien worden.

Wietske Uneken