Qui m’aime me suive! (2019)

Recensie Qui m'aime me suive Cinemagazine Regie: José Alcala | 91 minuten | komedie, drama | Acteurs: Daniel Auteuil, Catherine Frot, Bernard Le Coq, Solam Dejean-Lacréole, Vanessa Paric, Diouc Koma, India Hair, Olivier Loustau, Anne Benoît, Thomas Walch, Lou Jarnot

‘Qui m’aime me suive!’ gaat over het ongelukkige echtpaar Gilbert en Simone. Waarom de twee nog samen zijn, is een raadsel, al lijkt Gilbert (Daniel Auteuil) vooral een bord voor zijn kop te hebben en niet door te hebben hoe ontevreden Simone (Catherine Frot) met hun leven is. De twee hebben torenhoge schulden en lijken ook niet in staat daar iets aan te veranderen. Om haar leven nog iets van zin te geven, gaat Simone vreemd met Etienne (Bernard Le Coq), Gilberts beste kameraad van vroeger – tevens hun buurman. Wanneer Etienne zijn geluk elders gaat beproeven en de deurwaarders op de stoep staan, maakt Simone een overhaaste beslissing en vertrekt.

Vanaf dat moment verschuift de focus van de film meer naar Gilbert. Een onverwacht – en aanvankelijk ongewenst – bezoek van een familielid zet zijn wereld nog meer op zijn kop. We zijn er getuige van hoe hij deze wending – samen met het vertrek van zijn geliefde Simone – in goede banen probeert te leiden. Het plotselinge afscheid van zijn vrouw mag dan wel als een donderslag bij heldere hemel komen voor de zestiger, maar hij laat dit niet zomaar over zijn kant gaan! Vijfendertig jaar huwelijk heeft er gelukkig voor gezorgd dat hij haar acties wel kan voorspellen, dus nagaan waar ze is, is voor Gilbert een makkie.

‘Qui m’aime me suive!’ schittert in middelmatigheid. Er zijn momenten waarop je denkt bijna ontroerd te worden, zoals bij de schuchtere toenadering van Gilbert en Térence, maar dan switcht de film weer naar een andere scène. Het verhaal is niet bijzonder en ook de acteurs slaan zich zonder al te veel enthousiasme door het onbeduidende scenario. Catherine Frot speelt een personage aan wie je je al snel gaat storen en haar minnaar Etienne is al net zo’n hol karakter. Alleen Daniel Auteuils Gilbert verdient nog enigszins de sympathie van de kijker en vanwege hem is de film nog wel uit te kijken. Waarschijnlijk vindt ‘Qui m’aime me suive!’ nog wel aansluiting bij generatiegenoten van de acteurs, maar een diepe indruk zal dit Franse niemendalletje niet achterlaten.

Bioscooprelease: 11 juli 2019
DVD-release: 30 oktober 2019