R.V. – RV (2006)

Regie: Barry Sonnenfeld | 94 minuten | komedie, familie, avontuur | Acteurs: Robin Williams, Cheryl Hines, Joanna ‘JoJo’ Levesque, Josh Hutcherson, Jeff Daniels, Kristin Chenowith, Hunter Parrish, Chloe Sonnenfeld, Alex Ferris, Will Arnett, Tony Hale, Brian Howe, Richard Ian Cox, Erika-Shaye Gair, Veronika Sztopa, Rob LaBelle, Brian Markinson, Kirsten Williamson, Brendan Fletcher, Matthew Gray Gubler, Stephen E. Miller, Malcolm Scott, Deborah DeMille, Chad Krowchuk

Vakanties… voor sommige mensen is het een bron van ergernis. Echtelieden die elkaar na dagen bij elkaar op de lip gezeten te hebben niet meer kunnen luchten of zien, tieners die zich schamen voor hun ouders en omgekeerd natuurlijk vaders en moeders die hun onhandelbare en ondankbare kroost dag in dag uit moeten zien te vermaken. De fabel dat vrouwen niet kunnen kaartlezen heeft ook vast zijn oorsprong in een vakantie… Met de opkomst van al dan niet in de auto ingebouwde navigatiesystemen moet deze vakantie-ergernis bijna met de noorderzon verdwenen zijn, maar in ‘R.V.’ veroorzaakt deze uitvinding weer andere irritaties. Geen wonder dat veel filmmakers zich al door het onderwerp ‘vakantie’ hebben laten inspireren en dat in filmland veel vakanties op drama’s uitlopen.

‘RV’ staat voor Recreational Vehicle en daaronder vallen allerlei soorten voertuigen die gebruikt kunnen worden als vervoermiddel en slaapplaats, zoals campers en caravans. Alhoewel het gebruik in Amerika er algemeen is, is het toch een bepaald soort ‘volk’ dat verkiest zijn vakantie hierin te vieren. Zoals Jamie Munro (Cheryl Hines) zegt in de film: “We’re not RV people.” Haar echtgenoot Bob (Robin Williams) moet gedwongen door zijn irritante baas een vakantie naar Hawaii cancelen, omdat hij een rapport moet uitwerken en een presentatie moet geven bij een bedrijf dat overgenomen moet worden in Colorado. Bob heeft het gevoel dat zijn gezin uit elkaar groeit – “we kijken tv in vier verschillende kamers en als het eten klaar is sturen we elkaar een I.M”, zegt hij. Een vakantie in een camper lijkt hem de ideale oplossing. Als de reis naar Lake Nirvana gaat, waar hij vroeger als kind geweest is, zijn ze immers vlakbij de plaats waar de presentatie gehouden moet worden én krijgt het gezin de mogelijkheid om weer nader tot elkaar te komen. De vijftienjarige dochter Cassie (Joanna ‘Jo Jo’ Levesque) en de wat jongere Carl (Josh Hutchenson) zien het idee totaal niet zitten, en ook Jamie heeft haar bedenkingen. Zij gaat echter overstag als Bob belooft zich de hele dag met de kinderen te bemoeien én voor het eten te zorgen. De reis begint en zoals te verwachten gaat er nogal wat mis, en dat begint al bij het keren van de monsterlijke camper. Gelukkig zijn de paaltjes van de oprit de enige die de reis niet overleven…

‘R.V.’ mag op papier klinken als een draak van een film, waarvan je elke grap al mijlenver aan ziet komen, in de uitvoering weet de film vaak genoeg te verrassen. Regisseur Barry Sonnenfeld (‘Men in Black’, ‘Get Shorty’) is erin geslaagd met zijn team een amusant produkt af te leveren, die ondanks dat deze volgens een bekende formule gemaakt is, nooit de bocht uitvliegt. De dialogen zijn erg sterk en de film kent een aantal memorabele one-liners. Ook zijn een aantal scènes gewoon erg grappig, zoals de scène in het begin van de film waarin drie van de vier gezinsleden afzonderlijk luisteren naar muziek en het daarbij niet kunnen laten mee te zingen. De blik in Williams’ ogen is hilarisch. De niet werkende handrem van de RV is een running gag in de film en het gaat dan ook herhaaldelijk fout, een aantal keren zelfs met desastreuze gevolgen (hoewel, het blijft natuurlijk een komedie). De pogingen van Bob om zowel zijn werkgever als zijn gezin tevreden te houden wekken veel sympathie op, maar zijn ook erg komisch. De beslissing om de familie Gornicke in ‘R.V.’ een grote rol te laten spelen is een goede zet geweest, in het begin lijkt het dat zij slechts één van de vele bizarre types zullen zijn die de Munroes onderweg tegenkomen, maar al snel wordt duidelijk dat zij een rode draad gaan vormen in de film. Wekken zij in het begin slechts plaatsvervangende schaamtegevoelens op, aan het eind van de film zul je hen net als de Munroes overigens, in je hart gesloten hebben. ‘RV’ is een leuke komedie, weliswaar niet zo leuk als bijvoorbeeld een reis naar Hawaii, maar toch zeker zo geslaagd als een roadtrip in een camper door Colorado.