Rabarber (2014)

Regie: Mark de Cloe | 70 minuten | komedie, drama, romantiek | Acteurs: Thor Braun, Nina Wyss, Korneel Evers, Fockeline Ouwerkerk, Guus Dam, Marcus Antonius, Myrthe Lub, Jolijt Lub, Monk Dagelet, Sytske van der Ster, Ilse Hues, Tanneke Hartzuiker, Tibor Lukács, Genio de Groot, Jappe Claes, Mijs Heesen, Pepijn van Hulst, Perry van Dorst, Mo Braun, Jens Looij, Josephine Cuijpers, Jip Ooteman, Tiemo Zwaan

Als het om liefde en relaties gaat, kun je filmmaker Mark de Cloe wel om een boodschap sturen. In ‘Boy Meets Girl Stories’ gaat het over de emoties die met verliefdheid te maken hebben, in ‘Het leven uit een dag’ is een intense liefde voor één dag niet genoeg en in Telefilm ‘De sterkste man van Nederland’ fladderen er ook diverse vlinders rond. Eind 2013 verscheen ‘Mannenharten’ in de bioscoop, een remake van het Duitse ‘Männerherzen’, een film die op zijn zachtst gezegd niet De Cloe’s beste is. Met ‘Rabarber’ – net als ‘De sterkste man…’ een familiefilm – is de regisseur weer in vorm. In topvorm zelfs.

‘Rabarber’ gaat slechts zijdelings over die vergeten groente – maar vooral over twee tieners Siem (Thor Braun) en Winnie (Nina Wyss), die bij elkaar in de klas komen. Op het moment dat Siem zich voorstelt aan zijn nieuwe klasgenoten, staan Winnies moeder en Siems vader elkaar te zoenen in het fietsenhok. En dat onder het toeziend oog van de hele klas! Geen best begin, zou je zeggen, maar niets is minder waar. Siem en Winnie blijken heel goed met elkaar overweg te kunnen en van het clichématige geruzie van stiefbroers en -zussen is geen sprake. Siem stelt zelfs aan zijn vader voor dat hij Tosca (Fockeline Ouwerkerk) ten huwelijk vraagt en spontaan voegt Rik (Korneel Evers) daad bij woord. Natuurlijk zegt ze ‘ja’. Maar dan beginnen de problemen. Passen Rik en Tosca echt wel zo goed bij elkaar? Siem en Winnie vinden van wel. Het moet lukken, toch? Anders komt er weer een scheiding (voor Rik wordt het het derde huwelijk, voor Tosca het tweede), moeten de kinderen weer wennen aan een nieuw huis… en stiekem willen Siem en Winnie elkaar niet missen, maar dat zeggen ze natuurlijk niet. De twee steken de handen uit de mouwen en na een bezoekje aan een psycholoog én de afdeling relatieboeken in de bieb is er een plan: ze gaan het boek ‘Tien tips voor een goede relatie’ verfilmen.

Die filmpjes blijken een gouden vondst. Niet alleen is het bijzonder leuk om te zien hoe inventief Siem en Winnie als jonge filmmakers aan de slag gaan (imkerkleding als ruimtepakken; het laten rijden van een auto dankzij boompjes op een band), de opbouw in het scenario is ook nog eens zodanig dat de filmpjes de zich ontwikkelende relatie tussen de twee tieners illustreren. Er blijken meer overeenkomsten tussen ouder en kind dan je aanvankelijk zou vermoeden. De visie van de kinderen op de relatietips is heerlijk naïef, maar  tegelijkertijd ook heel slim. Daarnaast vertegenwoordigen de korte filmpjes elk een genre: horror, science fiction, actie, oorlog… fantastisch bedacht én uitgevoerd.

Naast de uitmuntend acterende Thor Braun (‘Het geheim’) en Nina Wyss (die er zelfs met mannenpruik en baard nog uit blijft zien als een jonge Anne Hathaway) zijn er in ‘Rabarber’ ook fijne bijrollen van Guus Dam (als opa van Siem) en Marcus Antonius, als Winnies halfbroer Milko, die als de credits over het scherm rollen de droom van elke jonge man lijkt te leven. ‘Rabarber’ is het resultaat van een goed geschreven script, een regisseur die geknipt is voor de film en een prima presterende cast die stuk voor stuk je hart weten te stelen. Lief en grappig, zonder een spoortje van cynisme. De leuke special effects vormen de kers op de taart.

Speciale vertoning: Nederlands Film Festival 2014, Cinekid 2014