Ralph Breaks the Internet (2018)

Recensie Ralph Breaks the Internet CinemagazineRegie: Phil Johnston, Rich Moore | 112 minuten | animatie, avontuur | Nederlandse stemmencast: Frank Lammers, Georgina Verbaan, Michiel Veenstra, Anouk Maas, Sharon Doorzon, Brainpower | Originele stemmencast: John C. Reilly, Sarah Silverman, Gal Gadot, Taraji P. Henson, Jack McBrayer, Jane Lynch, Alan Tudyk, Alfred Molina, Ed O’Neill, Sean Giambrone, Flula Borg, Timothy Simons, Ali Wong, Hamish Blake, GloZell Green, Rebecca Wisocky, Sam Richardson, Jaboukie Young-White, Maurice LaMarche, Melissa Villaseñor

Probeer je het eens voor te stellen dat je dertig jaar bevroren bent geweest in de tijd, en dan belandt in de wereld anno 2018, waarin het leven zich grotendeels online afspeelt. Dan weet je niet wat je meemaakt. Precies zo moet het voelen voor Wreck-It Ralph (John C. Reilly) en zijn vriendinnetje Vanellope (Sarah Silverman), de arcadespelfiguren met wie de wereld kennis mocht maken in ‘Wreck-It Ralph’ (2012). De enige wereld die zij kennen is die van hun eigen, vaak al behoorlijk verouderde videospel. Waar ze in de eerste film in elkaars wereld mochten duiken, trekt Walt Disney Animation Studios hen voor de vervolgfilm ‘Ralph Breaks the Internet’ (2018) de kluwen van het wereldwijde web in. Volgens producent Clark Spencer gaat de film over verandering. “Twee goede vrienden staan op het punt te ontdekken dat de wereld niet altijd hetzelfde zal zijn. Het internet is daarvoor de perfecte setting, omdat veranderingen zich daar aan de lopende band voordoen. Geen seconde is hetzelfde.” Het internet biedt bovendien volop mogelijkheden voor al dan niet subtiele knipogen naar de realiteit en de populaire cultuur. Niet alleen voor Ralph en Vanellope, maar ook voor de makers ging er een wereld open. Voor de vervolgfilm kon grotendeels dezelfde cast en crew opgetrommeld worden; regisseur Rich Moore krijgt assistentie van scenarioschrijver Phil Johnston en ‘Vaiana’ (2016)-schrijfster Pamela Ribon voegde zich bij het schrijversteam.

Het verhaal speelt zich zes jaar na de gebeurtenissen van de eerste film af. Wreck-It Ralph en Vanellope von Schweetz zijn inmiddels beste vrienden geworden en hangen elke avond rond in Litwak’s Family Fun Center and Arcade, waar Vanellope klaagt dat ze haar spel ‘Sugar Rush’ zo saai en voorspelbaar vindt. Ralph probeert haar te helpen door een geheime bonustrack voor haar te creëren, maar dat loopt helemaal uit de hand met als gevolg dat het stuurwiel van het videospel afbreekt. Een nieuwe vinden voor zo’n oud spel is niet eenvoudig, zeker omdat het bedrijf dat het spel ontwikkelde niet meer bestaat. Als Mr. Litwak (Ed O’Neill) vervolgens dreigt de stekker uit ‘Sugar Rush’ te trekken, voelt Ralph zich gedwongen iets aan de situatie te doen. Via de pas geïnstalleerde WiFi-router in de speelhal, besluit hij samen met Vanellope naar het internet af te reizen om via eBay een nieuw stuur aan te schaffen. Ze doen het winnende bod, maar kunnen de 27.001 dollar onmogelijk zelf ophoesten, zeker niet binnen 24 uur. Gelukkig biedt het internet volop mogelijkheden om aan geld te komen, leren ze van pop-up adverteerder Spamley (Bill Hader). Ze nemen een lucratieve klus aan: het stelen van een van Shanks kostbare wagens uit de online game ‘Slaughter Race’ (een parodie op ‘Grand Theft Auto). Ondertussen probeert Ralph ook aan geld te komen met het maken van video’s voor BuzzzTube (samentrekking van BuzzFeed en YouTube), in de hoop dat deze viral gaan.

Het internet als een wereld vol mogelijkheden, zo ziet Vanellope het. Ralph keert liever terug naar het oude vertrouwde, maar wil dolgraag zijn vriendin helpen haar toekomst veilig te stellen. Het is die onvoorwaardelijke vriendschap die aan de basis ligt van ‘Ralph Breaks the Internet’. Tijdens hun reis langs het wereldwijde web krijgen ze te maken met een spervuur aan pop-up advertenties, worden ze afgeleid door clickbait en wagen ze zich zelfs aan (een weliswaar gekuiste versie van) het DarkWeb. Want dat er ook gevaren dreigen op het internet, is een les die Disney zijn jonge kijkers zeker mee wil geven. Trolls, virussen, malware en negatieve reacties op social media zijn zaken waar ook Ralph en Vanellope mee te maken krijgen. Gelukkig is het merendeel van hun avonturen dynamisch en erg grappig. Ook voor volwassenen zijn de talloze verwijzingen naar merken, websites, internetfenomenen en natuurlijk Disney/Pixars eigen oeuvre bijzonder vermakelijk. Hoogtepunt is de scène waarin Vanellope op de fansite OhMyDisney.com (let op, deze bestaat echt!) komt waar ze een dozijn Disney-prinsessen ontmoet. Voor deze scène werden, op één na, alle nog levende originele stemactrices gestrikt om hun personage nieuw leven in te blazen (alleen Mary Costa, die in 1959 de stem van prinses Aurora in ‘Sleeping Beauty’ insprak, voelde zich met haar 88 jaar te oud om een tiener te vertolken). De prinsessen zijn stuk voor stuk authentiek en leveren op heerlijke wijze commentaar op de kritiek die (online) op hen gegeven werd. Disney durft zichzelf dus zeker ook op de hak te nemen, en dat valt te prijzen.

De scherpte van de humor in die ene scène wordt jammer genoeg niet doorgetrokken door de hele film, maar ‘Ralph Breaks the Internet’ is meer dan vermakelijk dankzij zijn kleurrijke dynamiek, eigentijdse aanpak en hilarische verwijzingen. In zekere zin kan de kracht van deze film echter ook uitgroeien tot zijn zwakte: met het oog op de veranderlijkheid van het internet is het maar de vraag hoe urgent en actueel ‘Ralph Breaks the Internet’ over een paar jaar nog is. Al zit het er dik in dat we tegen die tijd wel weer een nieuw creatie uit de inventieve stal van Disney/Pixar kunnen verwachten. Wat ‘Ralph’ betreft; Moore en Johnston hebben zich al laten ontvallen dat een spin-off, die zich focust op de Disney-prinsessen, zeker tot de mogelijkheden behoort, “Afhankelijk van de reacties van het publiek en of er een goed verhaal te vertellen valt”. Wij juichen het idee alvast van harte toe!

Bioscooprelease: 12 december 2018