Ratchet & Clank (2016)

Regie: Kevin Munroe, Jericca Cleland | 94 minuten | animatie, actie, avontuur, komedie, science fiction | Nederlandse stemmencast: Jurjen van Loon, Ad Knippels, Frans van Deursen, Simon Zwiers, Marieke van Hooff, Anneke van Hooff | Originele stemmencast: James Arnold Taylor, David Kaye, Jim Ward, Bella Thorne, Sylvester Stallone, Rosario Dawson, John Goodman, Paul Giamatti, Armin Shimerman, Alessandro Juliani, Dean Redman, Marc Graue, Lee Tockar

‘Ratchet & Clank’ is een animatiefilm gebaseerd op een videogame van PlayStation. De game bestaat al sinds 2002, en werd destijds beloond met goede kritieken. De graphics waren uitmuntend. In 2016 wordt ‘Ratchet & Clank’ nieuw leven in geblazen, niet alleen met een nieuwe game, voor op de PlayStation 4, maar ook met een animatiespeelfilm.

Ratchet is een Lombax, een vosachtig wezentje dat op twee benen loopt en grote gestreepte oren heeft. Terwijl hij in een garage voor ruimteschepen werkt, droomt hij van een carrière als Galactic Space Ranger. Hij is dolgelukkig met de kans zijn enthousiasme en talent te laten zien als er audities aangekondigd worden. De huidige vier Galactic Rangers hebben namelijk hun handen vol aan alle schurken, booswichten en onverlaten die in de Melkweg voorkomen en er is dus ruimte voor een vijfde lid. Maar Ratchets idool Qwark is totaal niet onder de indruk van de kwaliteiten van de Lombax en teleurgesteld keert Ratchet terug naar de garage. Ondertussen is slechterik Drek druk bezig met het verwoesten van planeten en heeft hij daarvoor een leger robotten nodig, want hoe kan hij anders de Galactic Rangers verslaan? Één van die robotten mislukt echter, en moet worden afgevoerd, maar het kleine figuurtje weet te ontsnappen met een ruimteschip. Dat ruimteschip komt vlakbij Ratchet terecht, die hem redt. Ratchet noemt de robot Clank en Clank vertelt hem over de snode plannen van Drek. Als echte helden gaan ze aan de slag om Drek te dwarsbomen. Dat opent nieuwe perspectieven voor Ratchets loopbaanontwikkeling…

Het verhaal van ‘Ratchet & Clank’ is volkomen inwisselbaar en kent nauwelijks een origineel idee. Het zal leuk zijn voor de fans van de game om de geschiedenis van de vriendschap tussen Ratchet & Clank op het witte doek te zien (al wijkt het iets af van de game uit 2002), maar het hele ‘versla de vijand’-gedeelte is slaapverwekkend en saai. Er zitten wel andere referenties naar de game in (veel van de wapens uit de game maken hun opwachting), maar je moet opletten als je ze niet wil missen. De figuurtjes zijn niet bepaald aanspreekbaar geanimeerd, hoewel Clank nog wel iets knuffelbaars over zich heeft. Enige verbondenheid met hun personages ontbreekt echter totaal, zodat hun lot je geen barst interesseert. Soms zijn de grapjes wel geslaagd, zeker als de film het eigen genre op de hak neemt, maar dat zal bij jonge kinderen, waar de film het meest voor bedoeld lijkt, niet echt aanslaan. De wat oudere liefhebbers van de game doen er beter aan om te wachten op de Engelstalige versie, die hopelijk bij de thuisbios-release wel beschikbaar zal zijn. Met stemmen van Sylvester Stallone, John Goodman, Paul Giamatti en Rosario Dawson valt daar ongetwijfeld nog wel wat te halen.

Waardering: 1.5

Bioscooprelease: 20 april 2016
DVD- en blu-ray-release: 31 augustus 2016