Raw – Grave (2016)

Recensie Raw CinemagazineRegie: Julia Ducournau | 99 minuten | drama, horror | Acteurs: Garance Marillier, Ella Rumpf, Rabah Nait Oufella, Laurent Lucas, Joana Preiss, Bouli Lanners, Marion Vernoux, Thomas Mustin, Marouane Iddoub, Jean-Louis Sbille, Benjamin Boutboul

‘Raw’, de debuutfilm (!) van Julia Ducournau, beleefde haar Nederlandse première tijdens het IFFR. De film is niet echt wat je noemt een ‘crowd pleaser’. ‘Raw’ valt rauw op (en zelfs ín) de maag. Geen film voor teerhartige zieltjes. Het is van dik hout zaagt men planken, echt in your face gefilmd. Letterlijk rauw, recht voor zijn raap, zonder grenzen. Op geen enkel vlak. De regisseuse heeft geen medelijden met de kijker. Niet jouw smaak? Ook goed. Ze lijkt er totaal niet om te geven. Jammer, dan. Volgende keer beter.

‘Raw’ vertelt het verhaal van de jonge studente Justine (prachtrol van Garance Marillier), die – net als haar oudere zus Alexia (een even indrukwekkende Ella Rumpf) – voor dierenarts gaat studeren. Tijdens de ontgroening wordt ze min of meer gedwongen om rauw vlees te eten. Als overtuigd vegetariër valt dat nogal rauw op haar maag. Na de initiële afschuw ontwikkelt ze al snel een niet te stillen honger naar rauw vlees. Samen met haar zus verkent ze tijdens wilde universiteitsfeesten de grens van het toelaatbare. Haar homoseksuele kamergenoot Adrien (Rabah Nait Oufella) lijkt voor beide zussen de ultieme trofee. Zij vinden hem beiden ‘om op te vreten zo lekker’. Maar Justine waarschuwt haar zus: “Blijf van hem af. Hij is van mij.”

‘Raw’ kan worden gezien als een onconventioneel geschetst ‘coming-of-age’ drama. Justine probeert haar weg te vinden tussen de ouderejaars in de studentenwereld en worstelt daarnaast met haar ontluikende seksualiteit. Haar zus neemt haar bij de hand en ondanks de ‘ongelukjes’ onderweg, het aantrekken en afstoten, blijkt de familieband onverminderd sterk. Met twee, eveneens vegetarische no-nonsense ouders, zijn ze aan elkaar overgeleverd en ook sterker aan elkaar verwant dan wellicht eerder gedacht.

Zoals gezegd, ‘Raw’ zal niet voor iedereen weggelegd zijn. Er zitten scènes in die je maag om doen keren, maar toch lijkt alles over het algemeen te kloppen. Je moet de soms weerzinwekkende beelden voor lief nemen om het ‘hart’ van de film te begrijpen. De onvoorwaardelijke bloedband van familie tegen een achtergrond van het sollen met beesten. Een aanklacht? Misschien. Een film die tot nadenken stemt? Zeker! Maar ook een film, die ondanks zijn ‘blood and gore’ een groot publiek verdient. Waarvan akte!

Ruud Stift

Bioscooprelease: 27 april 2017
DVD-release: 26 juli 2017