Ready or Not (2019)

Recensie Ready or Not CinemagazineRegie: Matt Bettinelli-Olpin, Tyler Gillett | 95 minuten | komedie, horror | Acteurs: Samara Weaving, Adam Brody, Mark O’Brien, Henry Czerny, Andie MacDowell, Melanie Scrofano, Kristian Bruun, Elyse Levesque, Nicky Guadagni, John Ralston, Liam MacDonald, Ethan Tavares, Hanneke Talbot, Celine Tsai, Daniela Barbosa, Chase Churchill, Etienne Kellici, Andrew Anthony, Elana Dunkelman

Het is de dag waar je altijd van hebt gedroomd. Een spierwitte jurk. Een stralende lach. Nerveuze bruidsmeisjes. Een rijke, doch ietwat vreemde schoonfamilie. Maar ach, wat geeft het? Het gaat immers om jouw geluk en dat van je partner. Een spelletje doen met je nieuwe schoonfamilie om een decennialange traditie in stand te houden? Wat kan daar nu fout gaan?

Veel, zo blijkt in de heerlijke pulpthriller ‘Ready or Not’. Wat in eerste instantie een raar, maar onschuldig potje ‘verstoppertje’ lijkt te zijn, wordt al snel wat gecompliceerder als kersverse bruid Grace (gespeeld door de Australische actrice Samara Weaving) ontdekt dat er wapens in het spel zijn en haar nieuwe schoonfamilie het allemaal net iets te serieus neemt. Vanaf dat moment ontstaat er een heerlijk kat-en-muisspel waarin Samantha zich uit de krochten van het grote landgoed moet zien te verwijderen om uit de klauwen van de gestoorde adel te blijven.

Wat volgt, is escalatie op escalatie (zowel in plot als in de film). Familietradities blijken hardnekkig, en bloed onvermijdelijk. Het werkt meer dan uitstekend, zeker omdat je na tien minuten alle pretenties wel kunt laten varen: dit is geen film om mee te pronken op elitaire cultuurfestivals of feestjes waar je indruk wil maken op je snobistische filmvrienden. Wat het dan wel is? Vermaak met een hoofdletter V.

‘Ready or Not’ is in alle opzichten vooral dé perfecte B-film: de plotontwikkelingen zijn ridicuul, de personages cartoonesk en als je waarde hecht aan subtiliteit hoef je ook niet naar je digitale videotheek te rennen, maar wat maakt het uit? ‘Ready or Not’ is schaamteloos filmplezier, het type hoogst plezierige B-film dat op papier alles in zich heeft om niet te werken, maar daardoor juist extra goed werkt. Dat is mede te danken aan het feit dat de makers het zelf ook niet al te serieus kijken te nemen, waardoor de film vooral een heerlijk duistere comedy is in plaats van een horrorfilm die haar eigen concept bloedserieus neemt.

Wat helpt, is dat Weaving de film met verve draagt en zich in één klap op de kaart zet als nieuwe ontdekking. Ook de rest van de cast leeft zich met zichtbaar plezier uit in de krankzinnige premisse. Zo zien we onder meer Andie MacDowell (die vooral in de jaren tachtig en negentig furore maakte met ‘Groundhog Day’ en ‘Four Weddings and a Funeral’) in een heerlijke bijrol als Grace’s schoonmoeder.

‘Ready or Not’ is kortom het ultieme escapisme, waarbij zelfs nog heel voorzichtig ruimte is voor een vleugje maatschappijkritiek: ‘Fucking rich people’ kan zo bijgezet worden in het museum van iconische filmquotes. Maar ook het sterke eindshot, na een krankzinnige finale, spreekt boekdelen. Een potentiële cultklassieker? Zou zomaar kunnen. Maar kijk voortaan in ieder geval maar uit als je schoonfamilie op je huwelijksdag voorstelt een spelletje te doen.

Alex Mazereeuw

Bioscooprelease: 24 oktober 2019
VOD-release: 24 februari 2020