Reclaim (2014)

Regie: Alan White | 96 minuten | drama, thriller | Acteurs: John Cusack, Ryan Phillippe, Rachelle Lefevre, Jacki Weaver, Luis Guzmán, Briana Roy, Jandres Burgos, Veronica Faye Foo, Alex Cintrón, Millie Ruperto, Oscar H. Guerrero, Reema Sampat, Isabelle Adriani, Sunshine Logroño, Sean Taylor, Blas Diaz, Edwin Lord, Meadow Williams

De film ‘Reclaim’ (2014) zou in eerste instantie in de Nederlandse bioscoopzalen gaan draaien, maar werd uiteindelijk toch rechtstreeks op dvd/blu-ray uitgebracht. Meestal is dat geen goed teken… In deze thriller draait het om een steenrijk yuppie-echtpaar uit Chicago dat gespeeld wordt door Ryan Phillippe (die nogal eens wordt getypecast in dit soort rollen) en Rachelle Lefevre. Nadat zij, Shannon genaamd, een auto-ongeluk kreeg, heeft ze niet alleen een miskraam, maar kan ze bovendien nooit meer zwanger worden. Ze besluit daarom met haar man Steven een kindje te adopteren en hun oog valt op het zevenjarige Haïtiaanse meisje Nina (Briana Roy), dat na de aardbeving in 2010 al haar familieleden is kwijtgeraakt. Ze mogen haar ophalen in Puerto Rico. De ontmoeting met de directrice van het adoptiebureau, mevrouw Reigert (Jacki Weaver), is al een beetje vreemd, maar de zaken worden pas echt vreemd als ze enkele dagen in een resort kennis mogen maken met hun nieuwe dochter. Van het ene op het andere moment is de kleine Nina namelijk verdwenen. En het adoptiebureau kunnen ze ook niet meer bereiken.

Het hoofd van de plaatselijke politie (Luis Guzman) probeert hen te helpen het kind terug te vinden, maar vreest dat Shannon en Steven slachtoffer zijn geworden van schimmige kinderhandelaars. Het stel is echter niet van plan om bij de pakken neer te gaan zitten en proberen te achterhalen waar Nina kan zijn gebleven. Een verdacht drietal (gespeeld door John Cusack, Veronica Faye Foo en Jandres Burgos) mengt zich echter in de strijd en Shannon en Steven worden door hen gekidnapt. Ze hebben zich laten informeren dat dit Amerikaanse stel goed in de slappe was zit en houdt hen gevangen tot ze meer geld weten los te peuteren.

‘Reclaim’ is een typische ‘dertien-in-een-dozijn-film’, met een weinig origineel script, een verhaal dat we al eens vaker hebben gehoord, plichtmatige plotwendingen en een ernstig gebrek aan eigenheid. Ter illustratie; tegen het einde van de film wordt er een letterlijke cliffhanger (!) ingegooid om het nog een beetje spannend te maken. Gelukkig laten de acteurs over het algemeen degelijk werk zien, al zijn ervaren karakteracteurs als Weaver (die enkele jaren geleden een Oscarnominatie kreeg voor haar rol in ‘Silver Linings Playbook’ (2012)) en Guzman veel te weinig in beeld. En laten we eerlijk zijn; Cusack is al jaren over zijn hoogtepunt heen en Phillippe speelt eigenlijk altijd dezelfde rol. Memorabel is het allemaal niet. De fijnste rol is eigenlijk nog die van het meisje Briana Roy, die innemend en schattig is. De locaties – er werd daadwerkelijk gefilmd op het Caribische eiland Puerto Rico – mogen er zijn. Maar redelijk acteerwerk en mooie plaatjes kunnen niet verhullen dat dit een niemendalletje is dat de meeste mensen direct na de aftiteling alweer vergeten zijn.

VOD-release: 21 mei 2015
DVD- en blu-ray-release: 22 mei 2015