Red Dust (2004)

Regie: Tom Hooper | 110 minuten | drama | Acteurs: Dirk Hendricks, Jamie Bartlett, Sarah Barcant, Hilary Swank, Piet Muller, Ian Roberts, Alex Mpondo, Chiwetel Ejiofor, Ben Hoffman, Marius Weyers, Steve Sizela, Loyiso Gxwala

‘Red Dust’, naar het gelijknamige boek van Gillian Slovo, vertelt vooral over hoe men verdergaat na een ongelijke oorlog vol onmeetbare wreedheden. Het gaat over het proces van vergeving, maar ook over de conflicten die dat met zich meebrengt. De aangrijpende en indringende gebeurtenissen roepen tijdens en na het zien van de film verscheidene vragen op. Het zet de kijker aan het denken, en daarmee is ook één van de voornaamste doelen van de producers Ruth Caleb en David Thompson gehaald.

Een zwaar onderwerp, dat af en toe wat lichtheid kan gebruiken, hebben de makers mogelijk gedacht. Helaas vallen de hoofdpersonen, Alex en Sarah, hierdoor af en toe enigszins uit hun rol. “Zeg maar tegen ze dat ik PTDS (Post Traumatic Depression Syndrom) heb”, roept Alex naar Sarah, als hij het proces ontvlucht op zoek naar bewijsvoering. Het is een referentie naar het verweer van de verdediging die claimt hieraan te lijden. Een geforceerde grap die op zijn plaats had kunnen zijn, als het karakter en de ontwikkeling van de personage van Alex meer was uitgediept. Ook bij Sarah Barcant, de geslaagde advocate uit New York krijgt het conflict dat zich in haar afspeelt niet genoeg ruimte en aandacht. Er is bovendien veel uitleg. Alex houdt een vroegere vriend van hem onder water en zegt later in de auto tegen Sarah: “ik ben de folteraar geworden”. Dit had ook aan de verbeelding van de kijker overgelaten kunnen worden.

Het verhaal gaat in een wel heel rap tempo door gebeurtenissen en emoties heen. Ondanks dat maakt het heel veel los en is de boodschap van vergeving, niet in de laatste plaats dankzij de overtuigende acteerprestaties van de volledig Zuid-Afrikaanse cast, overweldigend.

Marieke Hoks

Bioscooprelease: 14 april 2005