Red Eye (2005)

Regie: Wes Craven | 85 minuten | thriller | Acteurs: Rachel McAdams, Cillian Murphy, Brian Cox, Jayma Mays, Angela Paton, Laura Johnson, Suzie Plakson, Max Kash, Jack Scalia, Robert Pine, Carl Gilliard

Een red eye is Amerikaans voor nachtvlucht; ’s nachts vliegen kan een onprettige ervaring zijn, vooral wanneer er turbulentie in de lucht zit en je al vertraagd bent na een bezoek aan de begrafenis van oma. Als vervolgens blijkt dat je attente buurman met de diepblauwe ogen een moordplan beraamt (Jackson Rippner? Hij had nog zo gezegd dat hij geen Jack genoemd wilde worden), waarbij een hoge pief van de veiligheidsdienst door een switch van hotelkamers door jou toedoen het leven zal laten, zijn de rapen gaar: even in een zakje blazen.

Dat brengt ons bij de hoofdrolspelers, want wie zijn Cillian Murphy en Rachel McAdams dat ze ‘Red Eye’ mogen dragen? Murphy is een Ier met bijrollen op het conto in ‘Batman Begins’ en ‘Cold Mountain’ en McAdams trad recentelijk naar voren in ‘Wedding Crashers’. McAdams lijkt geschikt als opvolgster van Neve Campbell, Wes Cravens muze in ‘Scream’: zij is sympathiek, gedreven en mooi; ook Murphy levert degelijk werk af als dubbelzinnige creep. Toch blijft de indruk hangen dat wat persoonlijkheid à la Christopher Walken in zijn plaats een betere keuze zou zijn geweest; twee jonge honden in de hoofdrol toont wat onwennig in zo’n grote productie.

McAdams en Murphy moeten worstelen met een scenario waar wat ruis in zit (een misplaatste running gag met zeurende toeristen en een onzeker baliemiepje) en een uitgangspunt (iemand vermoordt je vader als je mij niet helpt iemand anders te vermoorden) dat magertjes is. Met haar lichte cast en wankel scenario dreigt voor ‘Red Eye’ de vergetelheid, ware het niet dat de kwaliteiten van Wes Craven van de film een onderhoudende en degelijke psychologische thriller hebben gemaakt, die de angst voor onbeschroomde reisflirts en vliegen in het algemeen er professioneel inpepert. De spanning in de film wordt zorgvuldig vastgehouden en opgevoerd – een hele prestatie gezien er in dit genre al heel wat films als ‘Red Eye’ gemaakt zijn – en Craven speelt als vanouds met de seksuele spanning tussen zijn goede heldin en de engerd, tot in het vliegtuigtoilet en het ouderlijk huis van Lisa (McAdams) aan toe; dit doet de balans voor ‘Red Eye’ net naar het positieve overslaan.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 22 september 2005