Red Lights (2012)

Regie: Rodrigo Cortés | 113 minuten | drama, horror, thriller | Acteurs: Robert De Niro, Sigourney Weaver, Cillian Murphy, Toby Jones, Elizabeth Olsen, Joely Richardson, Burn Gorman, Craig Roberts, Jeany Spark, Karen David, Jan Cornet, Jesse Bostick, Leonardo Sbaraglia, Garrick Hagon, Peter Brooke, Eugenio Mira, Gina Bramhill, Jeff Mash, Pablo Derqui, Patricia Potter, Aidan Shipley, Molly Malcolm, Mitchell Mullen, Benjamin Nathan-Serio, Liliana Cabal, Paulette Sinclair, Simon Lee Phillips, Nathan Osgood, Ann Turnbull

Geesten, spoken of bovennatuurlijke gebeurtenissen die niet te verklaren lijken, iedereen is er op een bepaalde manier wel door gefascineerd. Of je er nu heilig in gelooft of faliekant tegen deze ‘mythes’ bent, iedereen heeft er wel een mening over. En waarom ook niet, het ongrijpbare en onverklaarbare van deze al dan niet bestaande gebeurtenissen spreekt natuurlijk ook tot de verbeelding en is uitermate geschikt voor spannende films, zoals in het verleden uiteraard al talloze malen is bewezen. In ‘Red Lights’ staat het al dan niet bestaan van paranormale gaven centraal.

In ‘Red Lights’ maken we kennis met het tweetal Tom Buckley (Cillian Murphy) en Margaret Matheson (Sigourney Weaver). Als een soort mythbusters houden zij zich bezig met het ontkrachten van elke vorm van bovennatuurlijke krachten die zij als lachwekkende mythes beschouwen. Iets wat al blijkt in de openingsscène wanneer de twee lachend weglopen na bij een gezin op bezoek te zijn geweest dat beweerde door geesten te worden lastiggevallen. ‘Wat een gekken’  hoor je ze denken. De aankondiging dat ‘s werelds bekendste ‘medium’, Simon Black (Robert De Niro) genaamd, zijn comeback maakt na dertig jaar met pensioen te zijn geweest, zet het onderzoek van deze twee ineens onder druk. Want om echt aan te kunnen tonen dat bovennatuurlijke krachten niet bestaan zullen ze ook de grootste beroemdheid op aarde moeten ontmantelen.

Aan bekende acteurs geen gebrek in ‘Red Lights’. Want het rijtje van de ervaren Sigourney Weaver en Robert De Niro en de jongere maar daardoor zeker niet mindere Cillian Murphy wordt daarnaast nog eens aangevuld met een derde oude rot in het vak: Toby Jones. Grote namen genoeg dus, maar overtuigen doen ze niet allemaal even sterk. Want hoewel Sigourney Weaver sterk als altijd is (des te spijtiger is het dat we haar rol niet in het gehele verhaal voorkomt), daar maakt Robert De Niro als de blinde Simon Black toch een beduidend minder overtuigende indruk. Hij slaagt er niet in om over te komen als het grootse, bijna angstaanjagende medium dat de makers met zijn rol voor ogen hebben.

Niet al te overtuigend is ook een mooie manier om het verdere verhaal te omschrijven. Want waar de film het eerste deel, wanneer Tom en Margareth (die overigens een prima duo vormen) hun uiterste best doen om elke vorm van paranormale activiteiten te ontkrachten, zeker de moeite waard is, kan ditzelfde helaas niet van de tweede helft gezegd worden. ‘Red Lights’ ontaardt naarmate het einde nadert meer en meer in een thriller waarin de redelijk simpele schrikmomenten (lege donkere ruimtes met onheilspellende, harde geluiden) elkaar in een rap tempo opvolgen. Tel daarbij de abrupte wending die de film in de laatste scènes neemt op en er kan niet anders gezegd worden dan dat ‘Red Lights’ zichzelf uiteindelijk de das omdoet. Want nadat de stofwolken van het slot zijn opgewaaid is het enige mogelijke eindoordeel dat ‘Red Lights’ verdrinkt in de middelmaat. Jammer, het prima eerste deel had geen geforceerde wendingen nodig en het is zonde dat de makers dit niet ook inzagen.

Martijn Scheepers

Bioscooprelease: 30 augustus 2012
DVD- en blu-ray-release: 8 januari 2013