Red Riding: In the Year of Our Lord 1983 (2009)

Regie: Anand Tucker | 100 minuten | drama, misdaad | Acteurs: David Morrissey, Lisa Howard, Chris Walker, Shaun Dooley, Jim Carter, Warren Clarke, Sean Bean, Sean Harris, Steven Robertson, Tony Mooney, Tony Pitts, Michelle Dockery, Andrew Cryer, Mark Addy, Beatrice Kelley, Daniel Mays, Robert Sheehan, Saskia Reeves, Andrew Garfield, John Henshaw, Gerard Kearns, Gary Whitaker, Cara Seymour, Peter Mullan

Red Riding is een filmtrilogie, gebaseerd op het gelijknamige kwartet boeken van de Britse schrijver David Peace. Met tussenpozen van drie jaar wordt in de boeken een beeld geschetst van een door en door corrupt politieapparaat in West-Yorkshire, in het noorden van Engeland, gedurende de jaren zeventig en tachtig van de twintigste eeuw. Hoewel deels gebaseerd op feiten, betreft het geheel een fictieve representatie van hoe Peace zelf zich zijn jeugd in Yorkshire herinnert. De trilogie is gemaakt voor de Britse tv-zender Channel 4, die hem in 2009 voor het eerst heeft uitgezonden. ‘In the Year of Our Lord 1983’ is het derde en laatste deel.

Werd er in de eerste twee films gekozen voor één protagonist, in dit laatste deel volgen we de verhaallijnen van drie mensen. Allereerst de advocaat John Piggott (Mark Addy), die door de moeder van de in 1974 veroordeelde Michael Myshkin (Daniel Mays) wordt ingeschakeld om haar zoon vrij te krijgen. Negen jaar na diens veroordeling is er namelijk weer een jong meisje verdwenen in Yorkshire. Piggotts inspanningen geven politiechef Maurice Jobson (David Morrissey) de kracht om zijn wroeging over zijn eigen deelname in het corruptieschandaal om te zetten in zuiverende daden. Tot slot vertelt ‘1983’ ook het verhaal van de de prostitué BJ (Robert Sheehan), die al negen jaar lang probeert de waarheid aan het licht te krijgen, maar zichzelf achtervolgd en bedreigd wist.

Wederom worden enkele ogenschijnlijk onbelangrijke personen uit de eerdere films in een nieuw licht gezet. Bovendien leveren de uitgebreide flashbacks naar vooral 1974 de nodige achtergrondinformatie bij gebeurtenissen uit de eerste twee films. Er wordt toegewerkt naar een bepaald soort afsluiting, door nu eindelijk de hoofdverantwoordelijke van de kindermoorden aan te wijzen en terecht te stellen. Toch geeft dat niet de voldoening die je zou verwachten.

Allereerst blijven veel zaken onduidelijk. De top van het politieapparaat van Yorkshire wordt als een stel immorele zakkenvullers neergezet, maar hoe is het mogelijk dat ze zo lang hun gang hebben kunnen gaan? Al met al zijn er toch tamelijk veel nieuwsgierige mensen uit de weg geruimd. Is er in al die jaren niet één journalist geweest die wat losse draadjes met elkaar heeft weten te verbinden? Goed, de hoofdredacteur van de Yorkshire Post deelde mee in het corruptieschandaal, maar zagen journalisten van grotere landelijke bladen dan geen verhaal in de mysterieuze sterfgevallen in Yorkshire?

Waar in de eerste twee films veel van dit soort wringende plotpunten nog wel voor lief genomen kunnen worden, blijkt het in dit afsluitende deel gewoonweg too much. In zekere zin wordt hiermee de hele trilogie omlaag gehaald, helemaal omdat ‘1983’ waarschijnlijk volstrekt niet te volgen is zonder voorkennis uit de eerste twee films. Konden die nog redelijk op zichzelf staan, deze film bestaat bij de gratie van de eerste twee delen. En is als zodanig helaas de zwakste schakel. De productie is wederom fabuleus (ditmaal met Anand Tucker aan het roer), maar de inhoud laat toch echt te wensen over. En dat is jammer.

Wouter de Boer