Red Rover (2003)

Regie: Marc S. Grenier | 98 minuten | horror, thriller | Acteurs: William Baldwin, Jodi Lyn O’Keefe, Brenda James, Charlie Rhindress, Peggy Gedeon, Darius Rickard, Erika Rosenbaum, Holly Sarchfield

‘Red Rover, Red Rover, we call John over’. Dit is een bekende zin uit een spelletje dat erg populair was in de jaren 70. In plaats van “John” kan elke willekeurige naam genoemd worden van een van de tegenstanders. Twee groepen kinderen zijn namelijk met elkaar verbonden door hun handen vast te houden. Het ene team moet proberen kinderen uit het andere team bij hen te krijgen. Zodra zij iemand roepen, moet deze zich overgeven aan het andere team. De film ‘Red Rover’ heeft niets te maken met dit spel, maar wel met de gedachte daarachter: de macht over iemand hebben.

Kylie heeft een moeilijke jeugd achter de rug en is getraumatiseerd na de dood van haar moeder. Will, Kylie’s broer en psychiater, is vastbesloten haar te helpen. Als zij een zeer riante, maar volledig van de buitenwereld afgesloten, villa erven, vertrekken ze daarheen om de behandeling van Kylie in alle rust voort te zetten. De villa heeft echter een nare uitwerking op Kylie. Ziet zij echt geesten of zijn het haar waanbeelden? Eén ding staat vast: er zijn rare dingen gebeurd in het huis en het lijkt erop dat het verleden zich zal herhalen.

William Baldwin (broer van) en Jodi Lyn O’Keefe (‘Prison Break’) spelen de broer en zus en beide brengen goed tot uiting dat ze een moeilijk verleden achter de rug hebben. Baldwin is bij tijd en wijle niet echt geloofwaardig als psycholoog, maar voor de rest geeft hij samen met O’Keefe heel duidelijk en realistisch de moeilijke broer-zusrelatie weer die zij hebben. O’Keefe weet goed de aandacht en medelijden van het publiek mee te krijgen vooral op de momenten waar zij duidelijk met zichzelf in de knoop zit. De film is erg somber, maar dat hoort ook bij het onderwerp.

Hoe verder je in het verhaal komt, hoe meer er duidelijk wordt over het verleden. Regelmatig zit je als kijker op het verkeerde spoor en kom je daar maar moeilijk vanaf. De spanning loopt hoger en hoger op, maar in een uiterst rustig tempo. Daar moet je wel van houden. En hoewel het einde niet echt een einde is wordt er wel veel duidelijk over het familiegeheim van Kylie en Will.

Niet alleen het verhaal is sterk, ook de sfeer van de film is goed. Er zijn geen overbodige scènes en het aantal personages is precies genoeg. Wat ook bijdraagt aan de sombere, mooie sfeer is de soundtrack met Keltische muziek. De filmlocaties zijn prachtig in beeld gebracht en vooral de oude Victoriaanse villa, waar het grootste deel van ‘Red Rover’ zich afspeelt, en de inrichting hiervan komen heel goed over. Complimenten voor de set-dressers.

Redactie Cinemagazine