Red Sonja (1985)

Regie: Richard Fleischer | 89 minuten | actie, avontuur | Acteurs: Arnold Schwarzenegger, Brigitte Nielsen, Sandahl Bergman, Paul L. Smith, Ernie Reyes Jr., Ronald Lacey, Pat Roach, Terry Richards, Janet Agren, Donna Osterbuhr, Lara Lamberti, Hans Meyer, Francesca Romana Coluzzi, Stefano Maria Mioni

Voordat Brigitte Nielsen vooral bekend was als moeder op leeftijd (in 2018 jaar beviel ze op 55-jarige leeftijd van een dochter) en als fulltime alcoholiste furore maakte in realityshow ‘Celebrity Rehab’, had ze een acteercarrière. De Deense debuteerde in 1985 met ‘Red Sonja’ naast niemand minder dan Arnold ‘Arnie’ Schwarzenegger die wereldfaam vergaarde met zijn rol als Conan. Richard Fleischer die eerder de film ‘Conan the Destroyer’ regisseerde, besloot deze spin-off in te blikken waarin een vrouwelijke tegenhanger van de barbaar te zien was. Het gehoopte succes bleef uit…

In ‘Red Sonja’ besluit de gelijknamige strijdster om een eind te maken aan de heerschappij van de gemene koningin Gedren. Daarvoor trommelt ze een legertje handlangers op.

Het zal geen verbazing wekken dat ‘Red Sonja’ een goedkoop gemaakte pulpfilm is in de stijl van het eerder genoemde ‘Conan The Destroyer’. In de jaren 80 was het swords & sorcery genre waartoe deze film behoort erg populair. Anno 2018 is deze stroming behoorlijk zeldzaam geworden, waardoor deze film een cultstatus heeft gekregen. In plaats van de charismatische Schwarzenegger moet dit keer de vrij kleurloze Nielsen de kar trekken. Het acteerwerk is niet al te best en de bijrol van Arnie verandert daar weinig aan.

Nielsen heeft niet de twijfelachtige eer om er als slechte acteur vandoor te gaan. Die dubieuze vermelding is voor Ernie Reyes Jr. die een zeer irritant personage in de vorm van een verwende prins neerzet. Het spel van de cast is belemmerd. Het campy sfeertje en de soundtrack houden de aandacht er wel bij. Niemand minder dan Ennio Morricone was verantwoordelijk voor de muziek. Zijn bijdrage behoort tot de hoogtepunten van deze film.

‘Red Sonja’ is een typische eighties flick: over de top, kitscherig en boordevol machismo. Uit nostalgische overwegingen is het leuk om deze inmiddels flink gedateerde film te bekijken. Ben je niet opgegroeid met dit genre dan is het raadzaam om eerst de trailer te checken.

Bioscooprelease: 3 juli 1986