Red Surf (1990)

Regie: H. Gordon Boos | 104 minuten | drama | Acteurs: George Clooney, Doug Savant, Dedee Pfeiffer, Philip McKeon, Rick Najera, Gene Simmons, Vincent Klyn, Eddie Frias, Marco Hernandez, Rudy Negrete, James Medina, Tony Colitti, Donovan Haylock, Noel Alumit, Everett Lamar, Susan Bachli, Brendan Hughes, Howard Mungo, Jerry Kellingsworth, Gary Mares, John Jacobson, Suzi Simpson

Voordat hij midden jaren negentig bij het grote publiek bekend werd door zijn rol als Doug Ross in de succesvolle ziekenhuisserie ‘ER’, moest ook George Clooney gewoon worstelen om aan interessante rollen te komen. De B-film ‘Red Surf’ uit 1990 is een van de eerste producties waarin hij uitgebreid in beeld komt en is voornamelijk om die reden leuk voor de liefhebber. Niet dat Clooney zich in deze film nou direct van zijn beste kant laat zien, maar toch…

De latere tv-arts deelt in ‘Red Surf’ het scherm met tv-acteur-bij-uitstek Doug Savant (o.a. ‘Melrose Place’ en ‘Desperate Housewives’) als respectievelijk de stonede surfdudes Lemar en Atilla. Om in hun onderhoud te voorzien handelen ze voor de plaatselijke crimineel Calavera in drugs. Als Lemars vriendin Rebecca (Dedee Pfeiffer) zwanger blijkt te zijn, wil ze dat hij zijn leven betert en à la minute ophoudt met dealen. Waarop Lemar nog maar eens een stevige hashpijp aan zijn lippen zet en belooft dat hij zich na een allerlaatste superdeal als voorbeeldige papa zal gedragen.

Wie nog niet kan raden hoe de film verder gaat, moet nodig eens wat meer foute jaren tachtig- en jaren negentigfilms gaan kijken. Je kijkt ze namelijk niet om verrast, maar om vermaakt te worden. En dat gaat met ‘Red Surf’ nog best aardig. Sowieso is het natuurlijk te gek om George Clooney met een dikke bos haar te zien, gehesen in een te hoog opgetrokken spijkerbroek en een te kort Guns n’ Roses T-shirt, waardoor je continu blijft turen of zijn navel ook in beeld komt. Daarnaast blijft het leuk om het gepruts met nepjoints en droge sex te zien. Heb je liever iets realistisch, kijk dan vooral verder.

Clooney en Savant zijn absoluut interessant genoeg om als team de film te dragen. Jammer dat er voor het problemen veroorzakende derde teamlid geen geld meer over was en er een mislukte derderangs straatartiest uit de goot getrokken is. Volstrekte miscasting. Maar voor het overige wordt er, zeker voor dit soort films, in ‘Red Surf’ heel aardig geacteerd. Waar iedereen echter vooral nieuwsgierig naar is, is natuurlijk de actie. En daar laat ‘Red Surf’ het toch een beetje liggen. De vechtscènes werken, zeker tegen het einde van de film, iets te veel op de lachspieren en de montage van de grote jetski-finale is abominabel. Dat had absoluut beter gekund.

Om kort te gaan, ‘Red Surf’ is een geinige middenmoter die een tamelijk voorspelbaar plot koppelt aan weinig opzienbarende actie. Het is vooral de aanwezigheid van George Clooney en Doug Savant die de film wat weet op te trekken. Leuk voor een avondje vermaak op de bank met een stevige zak chips en wat biertjes. Maar de herkijkwaarde is praktisch nul. Daarvoor zijn er veel betere B-films in omloop.

Wouter de Boer