Redbelt (2008)

Regie: David Mamet | 99 minuten | actie, drama, sport | Acteurs: Chiwetel Ejiofor, Alice Braga, Emily Mortimer, Max Martini, David Paymer, Joe Mantegna, Tim Allen, Jennifer Grey, Rebecca Pidgeon, Jose Pablo Cantillo, Cathy Cahlin Ryan, Cyril Takata, John Machado, Rodrigo Santoro, Ricardo Wilke, Caroline de Souza Correa

Chiwetel Ejiofor zette zichzelf op de kaart met de intense Stephen Frears film ‘Dirty Pretty Things’, maar de in Londen geboren acteur werkte al met veel meer bekende regisseurs samen: van Steven Spielberg in ‘Amistad’ tot Ridley Scott in ‘American Gangster’ en Alfonso Cuarón in ‘Children of Men’. In 2008 mocht David Mamet aan dit rijtje toegevoegd worden, een succesvolle toneelschrijver die later als scenarioschrijver aan de weg timmerde met indrukwekkende films als ‘The Verdict’ en ‘Wag the Dog’, waarvoor hij een Oscarnominatie ontving. Af en toe neemt hij zelf op de regiestoel plaats en maakt dan films als ‘State and Main’, ‘Spartan’ en ‘Heist’. De schrijver/regisseur staat bekend om zijn herkenbare ‘Mamet’-dialogen, en vaak speelt verraad in welke vorm dan ook een grote rol in zijn films. Vaak is er ook een echte held, die alleen staat in zijn strijd tegen de rest.

De held in ‘Redbelt’ is Mike Terry, subliem vertolkt door Chiwetel Ejiofor. Mike is een arme maar idealistische leraar die op zijn eigen, kleine bescheiden sportschool, lesgeeft in Braziliaanse Jiu-Jitsu aan een klein groepje fanatiekelingen. De morele waarden staan bij Mike hoog in het vaandel, waarden die hij van de samurai heeft geleerd. Zijn motto, ‘er is geen situatie die je niet naar je hand kunt zetten’, haalt hem echter al snel in, als hij voor keuzes wordt geplaatst die hij liever niet zou maken. Het meedoen aan wedstrijden weigert hij stelselmatig (competition is weakening), al zou hij hier goud geld mee kunnen verdienen. Vrij snel wordt duidelijk dat hij de enige eerlijke man is in een oneerlijke wereld. Mike’s vrouw Sondra (Alice Braga) doet gefrustreerd de boekhouding van de aan de rand van faillissement balancerende sportschool, en heeft daarnaast een stoffenhandel. Wanneer Mike Hollywoodster Chet Frank (Tim Allen in een voor hem ongewone rol) helpt bij een gevecht in een bar, worden hij en zijn vrouw bij de actieheld uitgenodigd. Deze ontmoeting heeft voor beide echtelieden verregaande gevolgen. Ook voor een van Mike’s beste leerlingen, Joe Collins (Max Martini), keert het tij door een incident in de sportschool, dat in een fractie van een seconde plaatsvindt en meer impact heeft dan wie ook zou kunnen vermoeden in die eerste minuten van de film.

‘Redbelt’ is een film waarin Mixed Martial Arts een belangrijke rol spelen, maar het publiek dat een spannende actiefilm verwacht, doet er goed aan deze verwachtingen bij te stellen of een andere film te gaan kijken. In ‘Redbelt’ komen de woorden harder aan dan de klappen en de film is dan ook in de eerste plaats een psychologisch drama. De ontwikkelingen die de personages doormaken – en dan met name Mike Terry – staan centraal, het handjevol vechtscènes dat de film telt is zonder franje in beeld gebracht. Overigens is de cinematografie wel dik in orde, geen wonder ook, met Robert Elswit achter de camera (Oscarwinnaar voor ‘There Will Be Blood’).

Hoewel de film niet geheel foutloos is – er worden wat verhaallijnen te snel afgeraffeld (het zijn er dan ook heel wat) en sommige personages, met name de vrouwelijke karakters, zijn niet goed uitgewerkt, is ‘Redbelt’ het aanzien meer dan waard. Chiwetel Ejiofor is in topvorm en het script verrast meer dan eens. Geen film om onderuitgezakt te gaan kijken, je moet je aandacht er wel bij houden, en ook zeker geen film voor iedereen, maar liefhebbers van Mamet en serieuze filmliefhebbers in het algemeen moeten deze film zeker op hun to see lijstje zetten.