Red’s Dream (1987)

Regie: John Lasseter | 4 minuten | animatie, korte film

In ‘Red’s Dream’ kwamen er verschillende projecten van de makers samen. Zo was één iemand bezig met animatie van regen, iemand anders met fietsen, en weer een ander had het idee voor een verhaal over een jonglerende clown op een enkel wiel waarvan het wiel eigenlijk de held van de show was. Dit allemaal werd effectief gecombineerd in een sfeervol filmpje over een zielig eenwielertje die afgeprijsd in de fietswinkel staat, maar droomt van een carrière in het circus. Niet alles is, technisch gezien, even geslaagd, maar de inhoud van het verhaal en vooral de emotie die met hele simpele middelen gecommuniceerd wordt door de eenwieler, maken van ‘Red’s Dream’ tot een succesvolle korte film van de toen nog prille Pixar animatiestudio.

De sfeer is uitzonderlijk voor een Pixar film, aangezien het hier gaat om een melancholisch, weemoedig verhaal. Dit is de reden dat één van de makers deze film grappend als voorbeeld beschouwt van de “blauwe periode” van de studio. Een jaar eerder toonde Pixar al hoe het iets simpels als een schemerlampje leven wist in te blazen in het charmante ‘Luxo Jr.’, maar in het geval van ‘Red’s Dream’ gaat het weer een stukje verder. Zonder enige toevoeging aan dit object, zorgt het verhaal en de animatie van de eenwieler ervoor dat je als kijker daadwerkelijk gaat geven om dit voorwerp.

Wanneer de film begint staat het fietsje wat beduusd in de winkel, terwijl het buiten regent, maar dan begint zijn droom waarin hij de ster vormt van een clownsact in het circus. Het fietsje blijkt zelf te kunnen jongleren en heeft de clown die even eerder nog op zijn zadel zat, niet meer nodig. Later komt Red de eenwieler echter weer terug in de brute werkelijkheid: de aanbiedingensectie van de fietsenwinkel. Hij wordt er depressief van en rolt langzaam, met naar voren gebogen zadel – oftewel hoofd – naar een desolaat hoekje, waar slechts een bezem in een emmer water staat. Langzaam laat hij zich tegen de muur vallen.

De film is sfeervol en maakt goed gebruik van schaduwen. De clown in de droom van Red is de eerste poging van Pixar om een organisch figuur te maken, en ziet er net zo lelijk en onnatuurlijk uit als de baby die Pixar hierna zou produceren in het korte filmpje ‘Tin Toy’, maar ook hier werkt deze gebrekkige animatie niet erg in het nadeel van de film, omdat clowns altijd al iets onnatuurlijks hebben, en er geen band met dit figuur opgebouwd hoeft te worden. Het wiel ‘Red’ is de tragische held van het verhaal, en is wederom een groot succes in de creatie van toeschouwerbetrokkenheid.