Relic (2020)

Recensie Relic CinemagazineRegie: Natalie Erika James | 89 minuten | drama, horror | Acteurs: Robyn Nevin, Emily Mortimer, Bella Heathcote, Steve Rodgers, Chris Bunton, Robin Northover, Catherine Glavicic, Christina O’Neill, John Browning, Jeremy Stanford, Ellie Dewhurst, Isabella Clegg, Alex Cotterell, Charly Thorn

Een spannende horrorfilm draait niet zozeer om jumpscares of enge monsters, maar om spanningsopbouw en geloofwaardige personages. Natalie Erika James weet dat en heeft een sfeervolle griezelfilm ingeblikt. Een akelige slowburner waar het om de personages gaat.

In ‘Relic’ ontmoet je Kay (Emily Mortimer) en haar kleindochter Sam (Bella Heathcote). Dit duo ligt elkaar niet zo goed, maar de situatie rond Edna (Robyn Nevin) dwingt hen hun geschillen bij te leggen. Het gaat niet zo goed met (groot)moeder – de oude dame is op slag verdwenen en de autoriteiten weten niet waar ze is – en daarom besluit het tweetal om naar haar te zoeken en hulp te bieden. Iets waar Edna niet op zit te wachten als ze na een paar dagen absentie doodleuk weer opduikt. Volgens het oude besje zit er ‘iets’ in haar huis en ze gedraagt zich vreemd.

Zo min mogelijk voorkennis is gewenst als je besluit om ‘Relic’ te gaan kijken. De plot en de indrukwekkende finale zijn namelijk het best als je daarvoor in het duister tast. Hoewel deze rolprent van James als een horrorfilm op de markt is gebracht, is het in de kern eerder een drama over familie. Er zitten zeker een aantal spannende en gore elementen in deze film, maar een jump scare festijn is dit zeker niet.

De grootste troef van deze film is Nevin. Ze portretteert de enigmatische Edna met veel flair. Er klopt iets niet aan deze vrouw, maar je weet (nog) niet wat. De altijd betrouwbare Mortimer biedt goed tegenspel. Ze stelt zich dienstbaar op en geeft haar tegenspeelsters alle ruimte om te schitteren. Heathcote is ook goed op dreef als nieuwsgierige kleindochter die steeds meer verborgen familiegeheimen oprakelt en ontdekt dat niets is wat het lijkt.

‘Relic’ is een degelijke dramathriller. De film zit goed in elkaar en kan rekenen op sterk spel. Soms zakt de spanningsboog in en lijkt de rek eruit. Ondanks de compacte speelduur van 89 minuten komt de film bij vlagen ietwat saai over. Iets meer tempo had de film goed gedaan. Kleine minpunten van een film met een intelligent plot en sterke actrices.

Bioscooprelease: 20 augustus 2020
VOD-release: 17 december 2020
DVD- en blu-ray-release: 22 januari 2021