Remember Me (2010)

Regie: Allen Coulter | 113 minuten | drama, thriller, romantiek | Acteurs: Robert Pattinson, Emilie de Ravin, Pierce Brosnan, Martha Plimpton, Chris Cooper, Lena Olin, Peyton List, Ruby Jerins, Amy Rosoff, Meghan Markle, Tate Ellington, Gregory Jbara, Wilmer Calderon, Justin Grace, Christopher Clawson, Morgan Turner, Chris McKinney, John Farrer, LeRoy Wilson Jr., Caitlyn Rund, Suzanne Hayes, Jon Trosky

Robert Pattinson wordt, bewust of onbewust, gestigmatiseerd door de explosieve sterrenstatus die de films uit de Twilight Saga hem gebracht hebben. Een acteur die de potentie heeft voor het leven getypecast te worden als droomprins voor meerdere generaties tienermeisjes, en hun moeders. Toch mag dat geen enkele reden zijn ‘Remember Me’ over te slaan, want in dit romantische drama weet Pattinson door de overtuigend gespeelde rol van Tyler Hawkins een archetypische rebel weg te zetten die appelleert aan een breder publiek dan eerdergenoemde doelgroep alleen.

Tyler bevindt zich in een moeilijke familiesituatie, met een nog zwaarder verleden. Zijn oudere broer heeft een aantal jaar eerder zelfmoord gepleegd en zijn jonge zusje heeft behoefte aan een beschermende vaderfiguur, na de scheiding van hun ouders. Niet in de minste plaats omdat pa (Pierce Brosnan in een kille versie van Thomas Crown) in zijn agenda de tijd niet kan vinden om aandacht aan de jongste te besteden. Daarnaast heeft Tyler geen idee wat hij van zijn leven moet maken. Op papier zou zijn bedje gespreid kunnen zijn door het enorme succes dat zijn vader als zakenman heeft, maar in de praktijk wil hij niets met het geld van de familie te maken hebben. Hij volgt af en toe een college, werkt in een bibliotheek uit liefde voor boeken en is veel op stap met vriend, huisgenoot en comic relief Aidan (Tate Ellington). Overdag lezen en schrijven, ’s avonds drank en vrouwen. Tussendoor houdt hij een dagboek bij om zijn gedachten aan en naar zijn broer te kunnen communiceren. Een richtingloos patroon, dat hij volhoudt tot hij door een ongebruikelijke samenloop van omstandigheden leeftijd- en lotsgenoot Ally (Emilie de Ravin) leert kennen. Ally heeft haar moeder verloren bij een roofoverval tien jaar eerder en woont samen met haar vader (Chris Cooper), die aan het familiedrama net zo zwaar tilt als Tyler aan het zijne. De relatie die in de New Yorkse zomer tussen beiden ontstaat heeft daarmee veel van een voorspelbare roman, maar wel één met donkere randen en enkele originele omstandigheden. In elkaar vinden ze iemand door wie ze begrepen en doorgrond worden, maar ook iemand aan wie ze hun levensverhaal kwijt kunnen. Tyler staat echter nog wel voor de taak Ally het echte verhaal achter hun eerste ontmoeting te onthullen.

Het script biedt naast die voornaamste verhaallijn door de verwikkelingen in beide familiesituaties meer dan voldoende voor een onderhoudende film, al is dat tegelijkertijd ook enigszins een manco. De wisselende focus, die het verhaal een fluctuerende sfeer meegeeft, maakt dat de overgangen niet altijd even vloeiend zijn. Hierdoor is het soms lastig de juiste emotie aan te spreken en valt het specifieke genre bovendien moeilijk te typeren. Ook het acteerwerk is niet consequent hoogstaand, wat bepaalde scènes en dialogen standaard en voor de hand liggend maakt. Zo is de interactie niet altijd even overtuigend, zijn de gezichtsuitdrukkingen van Pattinson iets te beperkt tot varianten op zwaarmoedig en lijkt Cooper op de automatische piloot te staan. Het slot waar de plot op afstevent is door de vele subtiele en minder subtiele aanwijzingen in het verhaal voor sommigen wat minder verrassend dan voor anderen, maar heeft desalniettemin een krachtige impact en een lange nasleep. Het biedt een scherpe reflectie op het verhaal dat zich ontvouwen heeft, en wellicht ook op eigen ervaringen. ‘Remember Me’ is een inspirerend – zij het wat ongebalanceerd – verhaal over familie, liefde en het onovertroffen belang van carpe diem; geniet iedere dag van elkaar, je weet nooit hoe het kan lopen.

Robert Nijman

Bioscooprelease: 1 april 2010